Digitalni lokalni izbori 2016.
Digitalni lokalni izbori 2016.
Zvanični početak predizborne kampanje u BiH pogodan je trenutak za bilježenje odnosa snaga političkih stranaka i u digitalnom svijetu. Iz tog razloga i “digitalna dijagnoza” najbrojnijih političkih stranaka, i to na prvi dan predizborne kampanje za izbore 2016.
Iako broj pratilaca na mrežama ne znači i broj glasača u realnosti, zanimljivo je primijetiti različite digitalne izbore i strategije ključnih političkih subjekata u BiH.
Od njih skoro 500 koji se takmiče za glasove na lokalim izborima, za “digitalnu analizu” izabrali smo jedanaest najvećih parlamentarnih stranaka, njihove zvanične web stranice i ključne naloge na društvenim mrežama.
Dostupni podaci kažu da je više od milion Facebook profila kreiranih u BiH što je oko trećine njenog ukupnog stanovništva. Šta su stranke iznijele pred te grupe, uglavnom mlađih osoba? Koju digitalnu infrastrukturu su posvetili toj grupi birača?
Facebook ubjedljiv primat u komunikaciji
Svih deset najvećih parlamentarnih stranaka imaju zvaničnu FB stranicu. Broj pratilaca varira, a među deset mjerenih najmanje je followera Partije demokratskog progresa (PDP), a najviše Demokratske fronte (DF).
Zanimljivo je da DF i Socijaldemokratska partija BiH (SDP) zajedno imaju skoro polovinu od ukupnog broja pratilaca svih stranaka na Facebooku.
U junu 2016. godine, N1 je u tekstu “Koja bh. stranka je najpopularnija na Facebooku“ objavio broj pratilaca političkih stranaka na FB i prema tim podacima, stranke do početka predizborne kampanje nisu napravile značajniji broj digitalnih konekcija.
Ovo se ne odnosi na SNSD koji je, ako su podaci iz juna tačni, za dva mjeseca broj svojih pratioca na FB povećao za rekordnih 150% - sa 7000 na 18000.
Budući da je u pitanju predizborna kampanja na lokalnim izborima, najveći broj FB aktivnosti vodiće se sa ličnih profila i stranica kandidata i kandidatkinja na izborima. Njih je oko 30000.
Kada bi, hipotetički gledano, svako od njih na dnevnu FB promociju u predizbornom mjesecu potrošio po $3 dnevno, na račune FB korporacije slilo bi se najmanje pet miliona predizbornih maraka iz BiH. Za $100 na osnovu FB računice, moguć je doseg od oko 100.000 ljudi.
Sudeći prema broju i frekvenciji sponzorisanih oglasa kandidata i kandidatkinja na FB, čini se da se u svijet politike u BiH, ulazi kroz vrata plaćene FB promocije.
Manji angažman stranaka na Twitteru i drugim mrežama
Stranka demokratske akcije (SDA) i Hrvatska demokratska zajednica BiH (HDZ) ne smatraju da im je nalog na Twitteru potreban, dok najveći broj pratilaca ima SNSD. Drugi i treći po broju follower-a su SDP i Naša stranka.
Demokratska fronta koju na FB prati najveći broj profila, oko 60000, na Twitteru ima samo 0,1 posto tog broja.
Radi usporedbe dvije mreže, ukupan broj pratilaca ovih jedanaest političkih partija u BiH na Twitteru nije prešao 10000 dok je taj broj na FB oko 200000, dakle, dvadeset puta veći.
Broj subscribera na Youtube kanale analiziranih političkih partija je ukupno oko 1.200 što je zanemarivo. Skoro pola od toga su subscriberi SDP-a, a pored njih još jedini aktivan kanal ima SDA.
Što se tiče ostalih socijalnih mreža u pojedinačnim slučajevima stranke koriste Instagram i Flicker profile.
Web prezentacije stranaka
Svaka od posmatranih deset stranaka ima registriranu i održavanu web stranicu. Najpopularnija platforma za njihovu izradu među strankama je wordpress, a slijede joomla i drupal.
Jedino što je zajedničko za web stranice svih 11 analiziranih stranaka je nizak stepen njihove sigurnosti. Sve rade na nesigurnom HTTP protokolu, a nijedna stranka nije smatrala potrebnim da sigurnost komunikacije poboljša HTTPS protokolom.
Osim toga, Firefox browser na Linux operativnom sistemu upozorava na nedostatak i drugih sigurnosnih certifikata na web domenama SDA i DF-a.
U pogledu web stranica stranaka, zanimljivo je da među njima ima više stranaka koje u Parlamentu BiH imaju poslanike, ali nemaju u BiH registriranu, BA domenu. Samo jedna od stranaka iz entiteta Republika Srpska, PDP, ima domenu “parkiranu” u BiH.
Također, nijedan od dva HDZ-a nije smatrao potrebnim registriranje BA domene. Najčešće korištene domene u takvim slučajevima su .org i .com.
Šarolika je i situacija u čuvanju digitalnih podataka, to jeste, odabira takozvanih hostinga u različitim strankama. Tako su podaci SDA povjereni BH Telecomu, javnoj firmi pod dugogodišnjim značajnim uticajem te stranke, dok je čuvanje podataka SNSD-a povjereno privatnoj firmi Lanaco iz Banja Luke. Slično je u Sarajevu, SDP svoje podatke na čuvanje povjerio firmi Logosoft, dok je HDZ-u 1990 na usluzi privatna firma Vanima d.o.o.
Whois alat u više slučajeva web stranica stranaka iz BiH upućuje na servere u Njemačkoj, Holandiji i Sjedinjenim Američkim Državama.