Slag i naslov u agencijskoj vesti
Slag i naslov u agencijskoj vesti
Slag (eng. slug) je posebna vrsta nadnaslova koji se koristi u agencijskim vestima. sadrži tri ključne reči koje upućuju korisnike na geografsku odrednicu, rubriku i događaj. Naslov mora da bude u saglasnosti sa slagom.
Naslov prodaje novine, često je geslo mnogih urednika koji time pravdaju činjenicu što naslov - nema veze sa tekstom. To je praksa u pojedinim tabloidima ili novinama u čijim se uređivačkim timovima ne razmišlja mnogo o poverenju čitalaca.
Tokom Olimpijade u Atini, na primer, u jednom tabloidu je na naslovnoj strani, ogromnim slovima najavljena informacija u sportskoj rubrici: Bodiroga zabranio Rakočeviću da igra. Iz teksta, međutim, proizilazi da ništa iz naslova nije bilo tačno, jer Bodiroga nije ZABRANIO nego SUGERISAO, i nije tražio da Rakočević ne igra, već da se menja koncepcija igre, odnosno da Rakočević dobije manju minutažu.
Efektan i tačan
U drugim medijima, koji vode računa o svojoj publici i svom kredibilitetu, naslovima se poklanja posebna pažnja i u bogatijim kućama postoje talentovani urednici čiji je posao samo da iz tekstova izvuku efektan naslov koji će u dve-tri reči pogoditi njihovu suštinu.
"Vojnici nazad, birači napred", primer je takvog, efektnog naslova teksta u jednom dnevniku koji se bavi predizbornom Amerikom.
„Radni“ naslov
U agencijama, koje vestima i informacijama snabdevaju ostale medije, naslov je obično "radan", s ciljem da ukaže korisnicima o kom događaju ili kojoj temi se radi. Mediji taj naslov najčešće prilagođavaju svojim profilima ili uređivačkoj politici.
Primer agencijskog naslova:
Formirana koalicija Srpski demokratski savez.
Slag su tri ključne reči
Međutim, za agencijske korisnike bi takav naslov bio nepotpun i neprecizan da nema slaga (eng. slug) koji se stavlja iznad naslova i koji sadrži tri ključne reči. Te tri reči, u servisu agencije Beta, upućuju korisnike na geografsku odrednicu (ZEM-zemlja, REG-region, SVT-svet) , rubriku (SPT -sport, KUL - kultura itd.), događaj (TENIS, SAMIT itd.).
Tako je prethodni naslov, zajedno sa slagom, bio mnogo jasnijii precizniji:
ZEM-NOVI PAZAR-IZBORI
Formirana koalicija Srpski demokratski savez
Ako je, na primer, vest da su zemlje zapadnog Balkana osnovale ekonomsku uniju, slag te vesti po pravilima agencije Beta bio bi:
REG-BALKAN-UNIJA,
a naslov:
Zapadni Balkan u ekonomskoj uniji.
Takva vest bi, zbog svoje važnosti, kao dodatak slagu zahtevala i oznaku"HITNO".
Oznaka "hitno" se stavlja na vesti sa iznenadnih i neočekivanih događaja (zemljotres, ubistvo, atentat), dogovora ili odsustva dogovora od šireg značaja (Odbijen Vens-Ovenov plan), važne sportske vesti (Vaterpolisti SCG olimpijski pobednici) itd.
Agencije obično u prvoj vesti sa oznakom "hitno" daju samo jednu ili dve rečenice, a pojedine strane agencije čak samo par reči kao naznaku šta se dogodilo.
Na primer: ATENTAT. PREDSEDNIK.
Jedna od hitnih vesti u danu terorističkog napada na SAD 11.septembra 2001. u Beti je glasila:
SVT-NJUJORK-HITNO
Srušio se jedan toranj Svetskog trgovinskog centra
NJUJORK, 11. septembar 2001. (Beta) - Jedan od tornjeva Svetskog trgovinskog centra u Njujorku srušio se nešto pre 16 časova, izveštava Bi-Bi-Si (BBC). Celo područje oko zgrade obavijeno je gustim dimom.
(To je bio kraj vesti, a potom je sledila šira verzija sa neophodnim detaljima.)
Slag se razlikuje po agencijama
Slag u agencijama, naravno, nije koncipiran na isti način, pa u britanskoj agenciji Rojters ključne reči obično upućuju na zemlju i događaj. Tako su slag i naslov za jedan od napada u Iraku glasili :
IRAQ-NAJAF-BOMBARDMENT (URGENT)
U.S. launches fierce air attack on rebels in Najaf
Vest o istom događaju američka agencija AP opremila je sa:
BC-ME-GEN--Iraq-Kufa Attack
URGENT
Mortar barrage hits Kufa mosque in Iraq, casualties reported
(AP u slagu ima oznaku BC (both circles- servis koji se emituje i van Amerike) i širu geografsku odrednicu (u ovom slučaju ME-middle east).
Francuska agencija AFP je istu vest takođe emitovala pod oznakom "hitno" uz slag i naslov:
Irak-Najaf-Koufa-tirs
URGENT
Dizaines de bless_s par des tirs contre une manifestation _ Koufa
Specijalizovane oznake
Agencije pored servisa vesti, koji je njihov glavni proizvod, imaju i druge, specijalizovane servise. Jedan od takvih Betinih servisa je servis zanimljivosti sa oznakom ZAN, zatim za kulturu KUL, servis članaka itd. Kada agencija emituje intervju, obično u slagu to i naznači.
Harmonija naslova i slaga
Naslov mora da bude u saglasnosti sa slagom i ne treba da bude predugačak i komplikovan. Agencijski naslov medijima najčešće služi samo kao pokazatelj događaja i oni ga po pravilu menjaju i prilagođavaju svojim emisijama ili novinama. U tom poslu ne bi trebalo menjati suštinu naslova i prilagođavati ga geslu s početka ovog teksta.
Prilog Medija centra Beograd