Medijska svađa u SDA porodici

Medijska svađa u SDA porodici

Medijska svađa u SDA porodici

Medijsko izvještavanje kao kolateralna šteta unutarstranačkog sukoba.
 
Nije do kraja jasno kome je upućen predizborni slogan Stranke demokratske akcije „U jedinstvu je snaga“ - isto kao što nije do kraja jasno za koje se tačno izbore pripremaju njeni članovi. S jedne se strane sigurno radi o tradicionalnom jedinstvu bošnjačkog biračkog tijela kojeg ne bi smijeli „zbuniti“ politički protivnici, s druge se, pak, između redova može pročitati poruka upućena vaskolikom članstvu koje bi, barem u vrijeme predizborne kampanje, trebalo gurnuti pod tepih međusobne nesuglasice neminovne prije, za maj slijedeće godine najavljenog Kongresa stranke, na kojim će se odlučivati o tome ko će se na njenom čelu nalaziti naredne četiri godine.
 
Agencija koja komentariše
 
Od prije nekoliko dana mjesto predsjednika SDA i zvanično je prazno - nakon duge bolesti je preminuo Sulejman Tihić. Njegova je smrt, sasvim očekivano, izazvala veliki interes bh. javnosti. Novinari su opširno izvjestili o komemoraciji, podsjetili su na neke upečatljive trenutke iz Tihićeve karijere, no „groznica“ je u većini slučajeva trajala samo dva dana. 
Ima ipak medij koji je ovom događaju posvetio natprosječnu količinu pažnje i uklopio ga u svoj vrlo specifičan način izvještavanja sa ovogodišnje kampanje.
Novinska agencija Patria (NAP), jer o njoj govorimo, na tržište domaćih medija ušla je u februaru ove godine. Već na samom početku je agenciju „proslavila” vijest o smrti djeteta koje nije na vrijeme stiglo u bolnicu zbog demonstracija, dok se kasnije NAP pokazala kao „stručnjak za SDA“, te odlično obavješten izvor informacija o Tihićevom zdravstvenom stanju i unutrašnjim zbivanjima u stranci.
 
 
 
No, iako se radi o novinskoj agenciji, vijesti na Patria-i često nemaju agencijski karakter. NAP komentariše pojedine događaje, navodi čitaoce na zaključke ko je „dobar“ a ko „loš“, te neproporcionalno puno pažnje posvećuje određenim temama. Patria ima svoje omiljene likove i omiljene događaje. Nijedan valjda medij u BiH ne posvećuje toliko prostora pojedinim funkcionerima SDA - potpredsjedniku Asimu Sarajliću, generalnom sekretaru Amiru Zukiću i predsjedniku Kantonalnog odbora Sarajevo Denisu Zvizdiću – koje agencija redovno, osim za razne vrste kriminalnih radnji, optužuje i za „izdaju“ Sulejmana Tihića i prelazak na stranu Bakira Izetbegovića. Također, niko nije toliko detaljno izvještavao o raspuštanju stranačkog Odbora za sigurnost s Bakirom Alispahićem na čelu i svađama u Kantonalnom odboru SDA Sarajevo.
 
Sličan interes ja Patria imala za Tihićevu smrt. Agencija je ovom događaju u samo 5 dana posvetila čak 28 članaka. Ima tu riječi saučešća, sjećanja drugih političara i detaljnih informacija o toku komemoracije. Zanjimljiv je ipak način na koji su pojedini događaji prezentovani. U izvještaju sa parlamentarne komemoracije Tihiću NAP opširno citira, na primjer, govor Adila Osmanovića, manje prostora dobija Bakir Izetbegović, dok je Asim Sarajlić kojeg su citirali brojni drugi mediji – potpuno zaobiđen.
 
 
Kasnije, u analizi riječi pojedinih zvaničnika, Patria pokušava i čitati između redova. NAP dakle ne samo da citira izjavu potpredsjednika SDA Sadika Ahmetovića za FTV kako to inače rade agencije, već joj još dodaje i sopstveni komentar. „Siguran sam da je BiH u ovom trenutku ispod nivoa napretka na kojem je bila kada je Sulejman Tihić bio u Predsjedništvu BiH. Razlog tome je što su oni koji su došli poslije njega vratili Bosnu i Hercegovinu nazad, a proći će još puno vremena da BiH doživi onaj nivo na kojem je bila 2006. godine”, rekao je Ahmetović a Patria je iz ovih riječi zaključila da „na ovaj je način Ahmetović, ne samo omalovažio i minimizirao Izetbegovićev četverogodišnji mandat u Predsjedništvu BiH, već i otvoreno poručio da on kao takav nije sposoban preuzeti SDA.“ NAP ide čak i dalje i utvrđuje da se Ahmetović ovom izjavom uključio u utrku za mjesto Tihićevog nasljednika, te pokazuje da joj ovakav rasplet ne bi bio mrzak i to kroz njegovu „ušminkanu“ biografiju navodnog velikog zaštitnika povratnika u RS. 
 
Patria na terenu
 
Interes Patrie za SDA je čak i pomalo opsesivan što se najbolje vidi na primjeru nekoliko priča o plakatima i skupovima ove stranke.
 
Novinari Patrie popeli su se na Bjelašnicu da pitaju čobane šta misle o plakatima koje je SDA zalijepio na drveće, našli su pozivnicu na skup SDA na ulazu u katoličko groblje u Konjicu, baner Bakira Izetbegovića na turskom sajtu (iako se najvjerovatnije radi o automatskom baneru google ads), te su otišli na skup u Zavidovićima održan pod šatorom koji ih je podsjetio na skupove Milorada Dodika.
 
 
Neke od ovih „vijesti“ su preuzeli i drugi mediji. Jedna iz ovog ciklusa – o ćevapima na skupu u Živinicama koje su navodno djeljene samo vlasnicima stranačkih iskaznica – završila je na brojnim portalima koji se baš i nisu pitali za njenu vjerodostojnost. 
 
 
Patria se ni riječju nije osvrnula na plakate i skupove ostalih stranaka osim jednog članka o Miloradu Dodiku, ali je ta informacija puno gore plasirana na sajtu od one o navodnoj sječi stabala koja zaklanjanju bilbord s Asimom Sarajlićem u Vogošći.
 
 
Zanimljivo je u tom kontekstu kako NAP selektivno gleda dva istraživanja nevladinih organizacija vezana za izbore. Izvještaj o istraživanju Transparency International o tome koliko su pojedine stranke potrošile na oglašavanje naslovljen je sa „SDA najviše potrošila na oglašavanje“, ali da bude potpuno jasno u koga je uperen članak, dodaje se: „Bakirovi plakati na svakom koraku“. Također, iz analize Istinomjera izabran je samo dio o neispunjenim obećanjima SDA za koje kriv treba biti Izetbegović jer – kako retorički pita Patria – „Da li je SDA, koju je od kako je Sulejman Tihić, zbog teške bolesti u nemogućnosti obavljati funkciju predsjednika preuzeo Izetbegović sa svojom ekipom ( Asim Sarajlić, Amir Zukić, Denis Zvizdić, Aljoša Čampara)  uopće u stanju realizirati bilo šta od obećanog?“, a članak završava s „Među ovih 432 data obećanja od kojih je ispunjeno šest, bit će da je i imenovanje Sebije Seke Izetbegović na mjesto direktorice JU Opća bolnica "Abdulah Nakaš". 
 
Zbog navedenih učestalih manipulacija je svojevremeno Bakir Izetbegović javno rekao da je Patria „portal Bakira Alispahića“. Odgovorio mu je tadašnji glavni urednik agencije Tarik Lazović. U autorskom komentaru on je priznao: „Da, Alispahić jeste pomogao u osnivanju i djelovanju bh. novinske agencije Patria (NAP) kao medijskog projekta zasnovanog na tržišnom principu i potrebi za iskrenim, istinitim i relevantnim medijem, baš kao što su pomogli i mnogi drugi iskreni patrioti. Pomogao je kao i naši brojni poslovni i medijski partneri. Alispahić je dokazani patriota, bivši državni zvaničnik, doktor nauka i uspješni privrednik. Zašto bi činjenica da je pomogao ili pomaže nekom mediju u BiH bila sporna ili kompromitirajuća za njega ili, pak, bh. novinsku agenciju Patria?“ 
 
Ova rasprava od prije par mjeseci ne odstavlja dakle puno prostora za nedoumice. Očigledno je da umjesto priželjkivanog u predizbornom sloganu jedinstva, u SDA vlada sukob - a medijsko izvještavanje je jedna od njegovih kolateralnih šteta.