Žene čine jednu četvrtinu stručnih sagovornica u dnevnicima javnih servisa
Žene čine jednu četvrtinu stručnih sagovornica u dnevnicima javnih servisa
Rezultati istraživanja o zastupljenosti i prezentaciji žena u informativnim emisijama javnih servisa u Hrvatskoj, Francuskoj, Malti, Portugalu, Srbiji i Španiji
foto: Pixabay / Ilustracija
Istraživanje o zastupljenosti i prezentaciji žena u informativnim emisijama javnih televizija u Hrvatskoj, Francuskoj, Malti, Portugalu, Srbiji i Španiji pokazalo je da postoji jasna neravnoteža u vidljivosti žena i muškaraca u centralnim informativnim emisijama javnih televizija. Generalna zastupljenost žena iznosi 30 posto, dok stručnjakinje čine 27 posto stručnih sagovornika i sagovornica, pokazalo je istraživanje regulatora u ovim zemljama.
Istraživanje je provedeno u razdoblju od januara do aprila 2024., a analiziran je informativni program ukupno sedam nacionalnih televizijskih stanica zemalja učesnica studije. U studiji je analizirano više od 14.500 izjava različitih sagovornika i sagovornica.
Agencija za elektroničke medije Hrvatske je navela da je provela analizu centralne dnevne informativne emisije javne televizije Dnevnik 2 prikazivane na kanalu HTV1 u navedenom periodu. U Hrvatskoj je ukupno analizirano 28 informativnih emisija u trajanju od 1.428 minuta, u sklopu kojih su emitovana 423 priloga. U analiziranom uzorku zabilježeno je 1.498 izjava. Pri analizi izjave u obzir je uzeto njeno trajanje, spol govornika/ce, pretpostavljena dob, društvena uloga te eventualni invaliditet.
U ovoj studiji, uz Agenciju za elektroničke medije, učestvovala su i regulatorna tijela iz Francuske (Arcom), Malte (BA), Portugala (ERC), Srbije (REM) kao i dvije španske regulatorne agencije – CAC iz Katalonije i CAA iz Andaluzije.
Pitanja obuhvaćena analizom odnosila su se na prisutnost žena u vijestima, na područja društvenog života koja predstavljaju žene koje se pojavljuju u vijestima, na zastupljenost žena u informativnom programu s obzirom na kriterij dobi te zastupljenost žena s invaliditetom u centralnim informativnim emisijama.
Rezultati analize, kako je saopšteno iz Agencije za elektroničke medije Hrvatske, pokazuju kako je udio sagovornica u centralnoj informativnoj emisiji javne televizije u Hrvatskoj na gotovo istom nivou kao i prije deset godina i iznosi oko 30 posto, što je u skladu s rezultatima drugih zemalja članica učesnica studije.
Što se tiče prisutnosti žena u informativnim emisijama, rezultati analize, kao i rezultati analize provedene prije deset godina u Hrvatskoj, pokazuju da žene čine jedva nešto više od četvrtine stručnih sagovornika i sagovornica, što je na gotovo istom nivou kao 2014. godine.
Iako su brojke i dalje poražavajuće i upućuju na očitu neravnotežu između žena i muškaraca kao stručnih sagovornika i sagovornica u centralnim informativnim emisijama, Agencija za elektroničke medije Hrvatske navodi da je evidentan napredak u nekim kategorijama istraživanja u odnosu na 2014. godinu.
Udio žena koje su 2024. bile pozvane da kao stručnjakinje govore o ekonomskim temama znatno je veći nego prije deset godina, te da je zabilježen rast od 12 posto. Još veći porast uočen je u sferi sporta, gdje u ovogodišnjoj analizi žene čine 23 posto stručnih sagovornica, dok 2014. u analiziranom periodu u centralnoj informativnoj emisiji javne televizije nijedna žena nije dala izjavu kao stručnjakinja za ovo područje.
U Hrvatskoj žene se jednakoj zastupljenosti približavaju u područjima koja uključuju brigu i skrb o drugima, kao što su obrazovanje (45 posto) i zdravlje (44 posto). Slična situacija je i u drugim zemljama učesnicama istraživanja, gdje žene postižu jednaku ili čak veću vidljivost u spomenutim područjima (Portugal 53,8 posto, Malta 60 posto, Francuska 62,2 posto).
Dok je u Hrvatskoj najizraženija razlika među stručnim sagovornicima i sagovornicama u sferi politike i sferi sigurnosti i odbrane, među zemljama učesnicima istraživanja najizraženija je razlika, uz sigurnost i odbranu, u sferi sporta.
Ovo istraživanje je urađeno u sklopu radne grupe za rod i medije Mediteranske mreže regulatornih tijela (MNRA), a jedna od prvih studija provedenih u sklopu MNRA bila je vidljivost žena i muškaraca u centralnim informativnim emisijama 2014. godine.
Izvor: AEM
___
Želite sedmični pregled vijesti, analiza, komentara i edukacija za novinare u Inboxu Vašeg e-maila? Pretplatite se na naš besplatni E-bilten ovdje.