Izbori 2024: Političari su glavni akteri medijskog izvještavanja, građani potpuno zanemareni
18/10/2024
Predstavljeni rezultati monitoringa lokalnih medija i društvenih mreža tokom Lokalnih izbora 2024.
Foto: Nejra Hasečić/Mediacentar Sarajevo
Mediacentar Sarajevo, Balkanska istraživačka mreža Bosne i Hercegovine (BIRN BiH) i Vijeće za štampu i online medije u BiH predstavili su danas rezultate praćenja lokalnih medija i društvenih mreža tokom Lokalnih izbora 2024. godine.
Zajedničkim predstavljanjem rezultata, Mediacentar, BIRN BiH i Vijeće za štampu i online medije u BiH željeli su ukazati na značaj uloge lokalnih medija, rastuću upotrebu društvenih mreža u izbornom procesu, te na kršenje profesionalnih standarda i štetne sadržaje koji mogu uticati na odluke glasačkog tijela.
“Pripadnici političkih partija i nezavisni kandidati tokom izbora nameću agendu medijskog izvještavanja, dok su glasovi građana i građanki o pitanjima o izborima potpuno zanemareni. Žene su gotovo nevidljive kao glavne akterke u medijskim izvještajima relevantnim za izbore”, rekla je istraživačica i urednica u Mediacentru Anida Sokol.
Rezultati monitoringa lokalnih medija Mediacentra Sarajevo su pokazali da su glavni akteri u medijskim izvještajima relevantnim za izbore pripadnici političkih partija ili nezavisni kandidati u čak 78 posto slučajeva u online medijima, te u 74 posto slučaja na televizijskim i radijskim stanicama.
Javni funkcioneri koji su ujedno i kandidati na izborima zauzimaju znatan medijski prostor, dok je novinarski uklon prema glavnim akterima u više od pedeset posto slučajeva pozitivan.
Predstavljajući rezultate, Sokol je kazala da je spol glavnog aktera dominanto muški – u online medijima i na televiziji u 90 posto slučajeva, a na radijskim stanicama 79 posto slučajeva.
Glavni akteri koji su pripadnici političkih stranaka ili su nezavisni kandidati, kako je dodala Sokol, u najvećem broju pripadaju SNSD-u, a daleko iza njih dolaze druge političke partije.
Rezultati monitoringa pokazali su da je mržnja po etničkoj pripadnosti, u odnosu na rezultate istraživanja BIRN-a o mržnji u online i javnom prostoru godinu dana prije izbora 2022. godine, ove godine znatno manje prisutna u kampanjama kandidata i čelnika njihovih stranaka, kazala je danas Azra Husarić Omerović, novinarka BIRN-a BiH. Ipak, kako je dodala, povećan je narativ mržnje prema LGBTIQ+ zajednici.
“Diskriminatorne, mrzilačke ili segregacijske izjave prema LGBTIQ+ zajednici bile su izrečene u javnom prostoru tokom predizbornih skupova ili u obraćanju medijima, a samo neke su postavljene na društvenim mrežama. To pokazuje da kandidati opreznije koriste online prostor za promicanje takvih narativa i da su izmjene Izbornog zakona u ovom dijelu donijele promjene”, rekla je Husarić Omerović.
Od najmanje četiri izjave kojima se direktno diskriminiše ili širi mržnja prema LGBTIQ+ zajednici, dodala je Husarić Omerović, Centralna izborna komisija BiH kaznila je dvije – i to Milorada Dodika i Ljubu Ninkovića iz SNSD-a, dok druge dvije nisu. Organizacije koje bi, kako je pojasnila Omerović Husarić, inače prijavile ove izjave nisu uočile takav sadržaj u periodu od 72 sata, što je rok predviđen zakonom za podnošenje prijave.
Mirjana Jovović iz Vijeća za štampu i online medije u BiH je rekla da se uvođenjem odredbi o neophodnosti transparentnosti online medija koji izvještavaju o izbornoj kampanji u Izborni zakon povećao broj žalbi, kao i da je ove godine Vijeće primilo 33 žalbe što je, kako je naglasila, najviše od osnivanja Vijeća.
“Veoma je važno naglasiti da žalbe nisu upućivali samo politički subjekti, već i sami građani i predstavnici organizacija civilnog društva, što naglašava društvenu važnost Vijeća kao samoregulacijskog tijela koje štiti pravo na tačno, fer i profesionalno medijsko izvještavanje”, rekla je Jovović.
Posljednjim izmjenama Izbornog zakona BiH i pratećim podzakonskim aktima u oblasti medijskog predstavljanja političkih subjekata osnaženi su uloga i značaj Vijeća za štampu i online medije u BiH za osiguravanje integriteta izbornog procesa, dodala je Jovović.
Monitoring Mediacentra je rađen u osam općina i gradova i obuhvatio je 24 online medija, deset radijskih i šest televizijskih stanica i 22 naloga kandidata i kandidatkinja i stranaka na Facebooku. BIRN BiH je pratio korištenje govora mržnje na društvenim mrežama tokom izborne kampanje. Praćeni su nalozi kandidata za načelnike i gradonačelnike, trenutnih načelnika i gradonačelnika i predsjednika stranaka, te stranice parlamentarnih stranka u BiH.
Monitoring lokalnih medija i društvenih mreža tokom Lokalnih izbora 2024. Mediacentra Sarajevo, kao i događaj o predstavljanju rezultata, realizovani su uz podršku Vlade Ujedinjenog Kraljevstva.