OpenFile - portal za nove medijske maksime

OpenFile - portal za nove medijske maksime

MC Online se pridružuje globalnoj debati o participaciji građana u online medijima dobrim primjerom projekta koji koristi prednosti weba da pospeši aktivnost u lokalnoj zajednici. 

 

Nove medijske maksime veoma često ostanu upravo to – samo maksime. Istina, to su pametne ideje kojima se vodimo, ali one nikada ne budu testirane u stvarnom haotičnom svijetu novinarstva.

 

Pristupite OpenFile-u, lokalnom novinskom portalu iz Toronta čija je beta verzija lansirana početkom maja. Ovaj sajt, pod vođstvom Wilfa Dinnicka (osnivač, urednik i izvršni direktor), Kathy Vey (glavni i odgovorni urednik) i Craig Silverman (direktor digitalnog novinarstva) kombinuje neke od ključnih maksima novih medija – aktivno učešće zajednice, naglasak na lokalnom, ˝odozdo prema gore˝ pristup vijestima – sa još jednim ključnim principom – eksperimentisanjem.

 

OpenFile smo dizajnirali tako da funkcioniše kao sredstvo za informisanje zajednice, otvoreno za korisnike koji ga ujedno i uređuju. Ukoliko ste savjestan građanin koji želi da se aktivno uključi u tekuća pitanja vaše zajednice, onda biste se trebali priključiti ovom sajtu. Ukoliko ste član lokalnog dobrotvornog društva i želite proširiti informacije o vašem djelovanju i misiji, i vi biste se nam se trebali priključiti. Želja nam je da građane uključimo u otvorenu raspravu o aktuelnim dešavanjima u Torontu, a ne da im samo iznosimo ono što mi mislimo da trebaju znati.

 

Strukturalno, portal je uređen tako da se, kako to i samo ime kaže, sastoji od sljedećih fajlova: Teme-Upoznajte-Novinski članci. Oni su fokusirani na određeni problem ili tekuće pitanje i predstavljaju kombinaciju teksta, slika, video zapisa i linkova, ili ˝neku vrstu multimedijalnog paketa˝, kako to Silverman kaže. (Neki od članaka koji se trenutno nalaze na sajtu su sljedeći: osvrt na energetski učinkovitu javnu rasvjetu, otvoreni poziv za pitanja i mišljenja o biciklističkim stazama u Torontu, izvještaj o finansijskim proizvodima koji su u skladu sa šerijatskim zakonom). ˝Mi smo to nazvali ´fajl´˝, kaže Silverman, ˝jer priče danas ne predstavlju samo statični tekstualni dokument, već nešto živo.˝

 

Ključni princip ovog sajta se zasniva na principu – novinarstvo kao proces, a ne proizvod, koji je korisnicima i predstavljen na blogu prije samog aktiviranja ovog sajta:

 

1.   Lokalno prije svega: Čitaoci bi trebali jasno odrediti šta njima znači ˝lokalno˝. To se može odnositi na njihovu ulicu, komšiluk, naselje, cijeli grad ili na kombinaciju ovih pojmova.

 

2.   Neprestana saradnja: Granica između novinara i čitaoca treba biti fleksibilna. Pored teorije ˝čuvara kapije˝ (eng. Gatekeeping) i kontrole kvalitete, moramo biti otvoreni prema svojim čitaocima. Naš izbor tehnologije bi trebao biti demokratski, kolaborativan i pragmatičan.

 

3.   Alati trebaju biti pristupačni: Novinarima i aktivnim članovima bi trebalo omogućiti pristup jednostavnim alatima koje mogu koristiti za pisanje, snimanje i objavljivanje svojih ideja.

 

4.   Otvorenost: Sve vijesti moraju biti otvorene za nove inpute. Priče se vječno razvijaju.

 

5.   Korisnost: Prikupljanje vijesti se obavlja za javno dobro. Naš zadatak je da osluškujemo potrebe zajednice, a ne da ih mi utvrđujemo.

 

6.   Stručno obrađivanje razgovora: Mijenjamo ulogu novinara – oni više ne prikupljaju činjenice, već produciraju vijesti. Vijesti ćemo oblikovati i usmjeravati u dogovoru sa načim čitaocima.

 

Nijedan od ovih koncepata nije novina. Međutim, novinu predstavlja činjenica da je većina ovih koncepata – saradnja! stručna  obrada! zajednica! – sada povezana i da se međusobno isprepliću u konačnoj vijesti. Hipoteze se konačno testiraju. Nakon što je Dinnick sa kolegom novinarem i potencijalnim finansijerom raspravljao o ideji OpenFilea-a, rekao mi je sljedeće: ˝To je istovremeno bilo uzbudljivo i ponižavajuće. Ja sam mislio da ta ideja predstavlja nešto posebno, a njihov stav je bio – pa svi bi to trebali raditi. Tako da ne pružamo neki odgovor, ali imamo realnu priliku.˝

 

Otvorenost, saradnja i povezivanje

 

Jedan od interesantnijih aspekata OpenFile infrastrukture – vezan za princip ˝korisnici uređuju sadržaj˝ - jeste taj da se fajlovi ovog sajta formiraju na osnovu zahtjeva zajednice. ˝OpenFile je dizajniran tako da javnost može odlučivati o tome koje lokalne vijesti će se objavljivati˝,  piše na sajtu. ˝Vi predložite, mi izvještavamo o tome. Vi komentarišete, mi pružamo odgovor. Vi stvarate, mi objavljujemo.˝ Novinari mogu iznijeti svoje ideje, ali se oni najčešće relativno kasno uključe u OpenFile proces i njegove fajlove. Taj ciklus, kako na sajtu naglašavaju, počinje i završava sa zajednicom:

 

1.    Vi smislite odličnu ideju za lokalnu vijest.
2.    Otvorite fajl na OpenFile i tako iznesete svoju ideju.
3.    Urednik OpenFile-a pregleda vašu ideju koju zatim prosljeđuje novinaru ili je postavlja na OpenFile sajt kako bi bila dostupna ostalim članovima zajednice. Oni tako mogu pružiti svoj doprinos Vašoj ideji i podržati njen razvoj.
4.    Ukoliko se priča ocijeni kao aktuelna, urednik OpenFile-a je dodjeljuje novinaru ovog sajta.
5.    Novinar zatim priču objavi na OpenFile sajtu.
6.    Objavljena priča je dostupna čitaocima iz zajednice koji je zatim mogu dopuniti slikama, video zapisima, komentarima, itd.
7.    Lokalne vijesti cvjetaju i svi su na dobitku. Jupi!

 

Novinar zadužen za priču postaje ˝vođa komunikacije koja se odvija u tom fajlu – komunikacija između ljudi koji su već uključeni i imaju osjećaj vlasništva nad fajlom˝, kaže Silverman. Novinari imaju zadatak da nadgledaju komentare iz zajednice i reaguju na njih, dodaju linkove i kontekst, te da ˝dodaju novinarsku notu onome što se već nalazi u fajlu.˝ Dalje, njihov zadatak je i da napišu priču (kratku, oko 500 riječi) koja obuhvata ključne i najbitnije tačke iz fajla. Dakle, pišu klasični članak, ali tako da se priča može nadograđivati i razvijati kada se dođe do novih informacija.

 

Novinaru koji obavi taj zadatak se plati. ˝Na samom početku smo naglasili˝, kaže Dinnick, ˝da postoje i agregatori i karakteristike onlajn komunikacije koji kreiraju sadržaj. A to košta. Novinari se moraju platiti i tu nema priče.˝

 

 

I zaista, ˝mi smo, kao i u svakom drugom dobrom biznisu, smislili kako da privučemo zaista dobru radnu snagu˝, kaže Dinnick. OpenFile je nadošao na ideju da ujedno i doprinosi i iskoristi situaciju koja je u Kanadi uobičajena baš kao i u SAD-u, a to je tržište slobodnih novinara koje se povećalo zahvaljujući nedavnim otpuštanjima iz velikih novina. Veliki broj dobrih novinara u Torontu i drugim gradovima traže posao. OpenFile ima za cilj da ih privuče i zadrži. ˝Razumijemo pritisak pod kojim se nalaze slobodni novinari, tako da pokušavamo biti što privlačniji za njih. Nastojimo da OpenFile učinimo takvim da novinari sami imaju želju da doprinose˝, kaže Vey.

 

Kako ona ističe, u tome, između ostalog, uspijevaju zahvaljujući automatskim povratnim informacijama koje ovaj model omogućava. Za razliku od većine medija kojima slobodni novinari pošalju svoju ideju i onda čekaju unedogled, urednici OpenFile-a pružaju brze odgovore na novinarske ideje. Pored toga, umjesto modela dugog čekanja na isplatu honorara za objavljenu priču, ˝mi isplaćujemo u roku od 48 sati˝, kaže Dinnick.

 

Otvorenost i saradnja koji predstavljaju uređivačke principe OpenFile-a su ujedno i njihovi poslovni principi. Naš sajt ne otkupljuje autorska prava na novinarsku priču. 24 sata nakon što se priča objavi na OpenFile sajtu, kaže Dinnick, ˝možete je prodati kome god želite. Čak ćemo Vas i podržati u namjeri da svoju priču pretvorite u članak za časopis ili za neki drugi onlajn portal.˝

 

Da, dobro ste pročitali. Povezivanje je bitan koncept za OpenFile – ne samo u bukvalnom smislu (mada i to definitivno stoji. ˝Nije nam cilj da ljude ograničavamo na naš sajt.˝, kaže Vey, ˝Mi želimo da oni odu i poslije se vrate.˝), već i u retoričkom. Naš sajt, uključujući urednike i sam dizajn, nije zainteresovan za posjedovanje lokalnih vijesti, već za njihovo prenošenje i, u skladu s tim, za dostupnost ne samo stanovnicima Toronta, već i novinarima. Za akreditovane novinare ovog sajta – one koji su već objavljivali svoje priče ili imaju certifikat neke novinarske škole – OpenFile ima ´virtuelnu redakciju´ (eng. Virtual Newsroom) koja sadrži izvore i forume, a uskoro će imati i analitiku (˝tako da ćete znati koje su priče aktuelne i trenutno popularne˝, kaže Dinnick). ˝U skladu sa činjenicom da smo mi medij koji zaista prije svega podržava novinarstvo˝, dodaje Dinnick, ˝mi se najiskrenije nadamo da će i drugi novinari postati članovi virtuelne redakcije.˝

 

Digitalna verzija novinskog lanca

 

Gdje medij nabavlja novac kojim može privuči - i isplatiti - novinare? OpenFile trenutno funkcioniše na osnovu rizičnog kapitala. Za prve tri godine, kaže Dinnick, prihodi će nam dolaziti od oglasa. ˝S obzirom na to su sve naše priče popraćene geografskim metapodacima, a fokusirani smo na lokalne vijesti, vodećim brendovima ćemo moći pružiti priliku da svoje reklame usmjere na lokalni nivo˝, ističe on. A i povoljno je - ˝povrat novca uloženog u medijsko reklamiranje je sve manji˝, a OpenFile klijentima koji se žele reklamirati može ponuditi ˝brendiranje na svakoj stranici tokom cijele godine˝. To neće biti teško prodati.

 

˝Iskreno, za nas će težak period doći u trećoj godini kada ćemo izjaviti ´Ok, ovo kažu statistike, a ovoliko bismo željeli naplatiti´˝, kaže Dinnick. ˝Jasno nam je da nas čeka dug i težak put. Međutim, imamo sjajnog šefa finansija koji ima ogromno iskustvo, smatramo da imamo dovoljno novca, te da gradimo dobar brend koji će privući ljude koji na kraju mogu platiti.˝

 

Tim izvršnih direktora planira proširenje sajta iz Toronta na ostale kanadske gradove, uz mogućnost da se prošire na američke gradove, kao i da naprave neku vrstu digitalne verzije novinskog lanca. Taj lanac bi trebao ojačati kapacitet mreže da uključi korisnike, kao i da rješava probleme. ˝Možete se povezati sa nekim iz drugog grada ko piše u sličnom fajlu o sličnom problemu i ponuditi im svoje rješenje˝, kaže Dinnick ˝Upravo tako polako povezujemo korisnike koje veže zajednička problematika.˝

 

Aktivno učešće je dio šireg cilja OpenFile-a koji se oslanja na sve ostale manje ciljeve koji se svode na to da ovaj sajt jednostavno bude koristan. ˝Želimo da ovaj sajt zaista bude koristan˝, kaže Silverman, te da omogući pristup ˝alatima koje će ljudi moći koristiti, bez obzira na to da li se  tek osvrću na određeni problem, ili izvještavaju o nekoj aktuelnoj temi.˝ Dinnick ponavlja taj pragmatični aspekt. ˝Moja ideja nije bila revolucionarna.˝, kaže o sajtu, ˝Bitan je bio način na koji je realizovana – pronalaženje pravih ljudi da to obave, nešto novca, te čvrsta volja. Tako smo dospjeli dovdje.˝

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Tekst je preuzet, preveden i objavljen na MC Online uz odobrenje bloga Nieman Journalism Lab, gdje je objavljen 11.05.2010. pod naslovom “Always collaborate”: Say hello to OpenFile, the local news site putting those new media maxims to the test.

 

Svako dalje korištenje i distribucija ovog teksta podliježe uvjetima korištenja sadržaja Nieman Journalism Lab-a koji su u cjelosti dostupni na sajtu www.niemanlab.org.