Spektakl razarač novinarstva
Spektakl razarač novinarstva
Osvrt na knjigu Nermine Mujagić „Politika kao spektakl: bacanje mreže u susjedov ribnjak“.
Knjiga „Politika kao spektakl: bacanje mreže u susjedov ribnjak“ autorice Nermine Mujagić, u izdanju Heinrich Boll fondacije, objavljena je polovinom 2013 godine, a promovirana u oktobru ove godine, u ambijentu sarajevskog kluba „Underground“, uz muziku Dubioza kolektiva i stand-up komičare. Prilično neouobičajena promocija, reklo bi se. Ali, pažljivom čitatelju/čitateljici ovog vrijednog autorskog djela neće promaći da je i sama knjiga neobična za naše prilike i ustaljene publicističke i znanstvene manire. Njena specifičnost i „neobičnost“ ogleda se u nekoliko činjenica.
Prenošenje konflikta u medijsku sferu
Najprije, ovo je knjiga s konkretnim povodom, ali su razlozi i uzroci njenog nastajanja mnogo dublji od tog konkretnog povoda. Povod se ogleda u neriješenom sporu Slovenije i Hrvatske oko Piranskog zaljeva, koji je „poslužio“ kao studija slučaja za razmatranje fenomena političko-medijskog spektakla, za kojeg autorica u svojoj polaznoj istraživačkoj hipotezi kaže kako „zatire političko u politici i razarač je istraživačkog novinarstva“. Koristeći se teorijama (i propitujući ih istovremeno) Thomasa Meyera, Murraya Edelmana, Johana Huizinga i drugih relevantnih autora, Nermina Mujagić re/definira pojmove političko-medijskog spektakla i ukazuje na posljedice koje on ima po određenu političku zajednicu, u kojoj autorica, prilikom konstrukcije političkog, prepoznaje dva ključna diskursa: dominantni diskurs (izuzetno „glasnih“zvaničnih političkih institucija, koje nastoje nametnuti svoj stav) i marginalni diskurs (manje čujnih, ali suštinnski puno racionalnijih intelektualaca i običnih ljudi, koji ne dobivaju jednak medijski prostor niti tretman, te stoga ostaju u sjeni dominantnog diskursa). Primijenjujući teoriju konflikata i teoriju spektakla, kao i metode indukcije i dedukcije, autorica nalazi kako je cilj političko-medijskog spektakla, zapravo, prenijeti konflikt iz političke u medijsku sferu, u svrhu manipulacije.
Foto: Sa promocije knjige Nermine Mujagić (izvor: FPN)
Uplitanje spin doktora
Druga činjenica koja ovu knjigu čini specifičnom odnosi se na sposobnost autorice da se izdigne iznad puke interpretacije konkretnih političkih događaja „omeđenih“ prostornom i vremenskom aktualnošću i potrebe da se o tim događajima da određeni sud. Nermina Mujagić, zapravo, preuzima suštinski mnogo teži zadatak, da ukaže na to da je spektakularizacija ovih konkretnih događaja, zapravo, opasnost po demokratiju, jer u proces prijenosa informacija od političkih aktera preko medija do publike sve više počinju da se upliću spin doktori, a cjelokupan proces spektakularizacije i banalizacije političkih događaja prikazanih putem medija sve više isključuje kritički duh i kritičku misao. Ove teze izrečene u zaključku knjige važne su utoliko što će, bez sumnje knjigu učiniti trajnijom i vrijednom čitanja i onda kada konkretni politički događaji koji su predmetom njene analize budu riješeni i prevaziđeni. Svojim zaključcima autorica, zapravo, pledira za povratkom političkom sporazumijevanju, ali i za jačanjem kompetencija publike za prepoznavanje ovih procesa, što je, u osnovi, zagovaranje medijske pismenosti na jedan novi, drugačiji način, ali s krajnjim ciljem vraćanja smisla u interakciju na relaciji politika-mediji-korisnici.
Posljednja nada za demokratiju
Treći razlog za pažljivo čitanje ove knjige ogleda se u samim pojmovima kojima autorica operira u interpretaciji spora oko Piranskog zaljeva. Kriza političkog i pobjeda spektakularnog, medijska vizualizacija spektakla, te političko-medijsko poništavanje smisla fenomeni su vrijedni pažnje i dubokog analiziranja naprosto zato što nisu vezani samo uz konkretne političke događaje, već se tiču, prije svega, njihove medijske interpretacije. A ta je medijska interpretacija savremenih događaja i savremene stvarnosti, kako nas podsjeća autorica Mujagić, tržišno uvjetovana. Koliko medijski spektakular/izira/na konstrukcija političkih događaja nailazi na „plodno tlo“ kad je riječ o nekritičkom prihvatanju diskursa medija i dominantnih narativa, autorica pokazuje analizirajući samo neke od komentara publike na web portalima. Oni su, kako je i za pretpostaviti, puni stereotipa, uvreda, zasnovani na matrici: „mi“-„oni“, na crno-bijelom portretiranju „naših“ i „njihovih“, što je, kako pokazuje autorica rezultat instrumentalizacije i populističkog pristupa medija. Ipak, autorica nalazi i primjere despektakularizacije od strane običnih građana koji se uspijevaju oduprijeti toj instrumentalizaciji i jeftinom populizmu. Spektakl možda jeste razarač novinarstva, ali nam autorica, ipak, daje tračak nade da sve još nije propalo, ukazujući na postojanje onih koji su, kako ona zaključuje, još uvijek sposobni da prepoznaju zavodljivost političkog i medijskog spektakla i da se prema njemu odrede. Ti „građani suvereni nad samim sobom“ kako ih naziva Nermina Mujagić, su oni koji trebaju (i žele) stalno i iznova da traže više i bolje, i od medija i od politike. Oni su, zapravo, posljednja nada za demokratiju.
Naposlijetku, vrijedi kazati i nešto o formatu i vizuelnom identitetu same knjige. Pisana u „ja formi“, u sedam poglavlja odvojenih citatima Predraga Matvejevića iz knjige „Mediteranski brevijar“ i fotografijama Jasmina Šakovića, ovo je knjiga koja je, i u kontekstu estetskih kriterija, vrijedna pažnje. A to u današnjem vremenu nije zanemarivo. Urednica Jasmina Omerbegović uradila je odličan posao na davanju specifičnog „štiha“ ovoj ozbiljnoj studiji ozbiljnih i važnih fenomena. „Svaka knjiga je izraz ljubavi,“ napominje autorica na početku. A „Politika kao spektakl“ knjiga je vrijedna čitanja i čuvanja na polici.
-----
Knjigu „Politika kao spektakl: bacanje mreže u susjedov ribnjak“ su recenzirali međunarodni i domaći teoretičari: Stef Jansen, antropolog sa Univerziteta u Mančesteru, Mitja Velikonja slovenski kulturolog sa Fakulteta društvenih nauka Ljubljanskog univerziteta, te Asim Mujkić, bosanskohercegovački filozof sa Fakultat političkih nauka u Sarajevu. Izdavanje knjige je podržala Fondacija Heinrich Böll – Ured za BiH, te Fakultet političkih nauka u Sarajevu. Ona je nastala kao rezultat postdoktorskog istraživanja kojeg je Nermina Mujagić u okviru ERASMUS programa sprovela u Sloveniji u akademskoj 2009/2010. godini. Knjigu u .PDF formatu možete preuzeti ovdje.