Vrijeme je za podcast

Vrijeme je za podcast

Vrijeme je za podcast

Prvi Podcast Bootcamp u BiH mlade uči kako praviti podcast emisije

foto: pixabay

Mladi iz Zvornika i Kalesije prošli vikend snimili su i montirali prvu epizodu podcasta „VećDanas“ u prostorijama Radija Feral u Kalesiji, a uz podršku Međunarodne organizacije za migracije (IOM) i u saradnji sa portalom Info Birač iz Zvornika. Prva epizoda u nizu od 20 podcast emisija, koje će snimiti mladi iz Kalesije i Zvornika, govori upravo o sve popularnijem podcastu. Gost emisije je bio srbijanski podcaster Ivan Kosogor, koji je govorio o suštini, značaju i uticaju podcasta.

“Mladi su, ocjena je svih prisutnih, izuzetno ozbiljno shvatili svoje zadatke i, mada dosada nisu radili montažu, niti su koristili mikser, sami su, uz malu pomoć montažera, i montirali epizodu. Ubuduće će to raditi potpuno samostalno. Dogovorena je i tema za narednu epizodu, koja će biti snimljena i montirana naredne subote”, kaže Fuad Halilović, direktor Radija Feral.

Pripreme za istu aktivnost, kako govori direktorica Udruženja Prijatelji Srebrenice Dragana Jovanović, odvijaju se i u Srebrenici. Mladi iz Bratunca, Srebrenice i Vlasenice, u prostorijama Udruženja Prijatelji Srebrenice, koristeći opremu koju je donirao IOM, snimat će podcast emisije o temama i pitanjima koja su bitna za mlade u Birač regiji. Cijela aktivnost je podržana kroz BHRI (BH Resilience Initiative) projekt koji implementira IOM, a finansijski podržava Američka agencija za međunarodni razvoj (USAID).

Kvalitetan zvuk je najbitniji

“Ideja je da 23 mlada entuzijasta i entuzijastkinje, podcasteri i podcasterke iz cijele BiH u konačnici shvate da postoje određene nove i savremene tehnologije koje su dio evaluativnog razvoja radija i koje mogu iskoristiti kako bi se njihov glas čuo. Mi se iskreno nadamo da ćemo i u ovim manjim sredinama uspjeti da pokrenemo tu neku kritičku masu koja može ne samo da bilježi sve pozitivne stvari koje se dešavaju u njihovim zajednicama nego da preispituju određene stavove, da postavlja pitanja, u konačnici pokreće neke manje lokalne inicijative”, govori Senad Alibegović iz IOM-a, koji je pokrenuo čitavu inicijativu. Smatra da mladi u BiH imaju šta da kažu, ali da im je potrebno dati set vještina i kompetencija, usmjeriti na pravi način i obezbijediti platformu da se njihov glas čuje.

Upravo iz tih razloga krajem februara i početkom marta organiziran je prvi bh. Podcast Bootcamp u Zvorniku. Tokom višednevnog treninga, mladi iz Velike Kladuše, Kalesije, Zvornika,  Bratunca, Vlasenice i Srebrenice učili su o vrstama podcasta, o neophodnoj opremi, snimanju i montiranju audio i video sadržaja, vještinama i načinima za vođenje intervjua, ali i o samopouzdanju i pokretanju inicijativa. Imali su prilike slušati iskustva i savjete nekih od najpopularnijih podcastera u regiji, Ivana Kosogora, Ivana Minića i Galeba Nikačevića.

Ivan Kosogor za Mediacentar kaže da je osnovna stvar koju je želio prenijeti mladima to da je podcast proces koji ima svoje elemente i da ga je potrebno raditi iz stvarne želje a ne kako bi se zaradio veliki novac.

“Podcast koji ja vodim je osnovan 2019. godina i to je bila moja lična potreba. Ja sam neko ko nije imao odgovore, a imao je mnoga pitanja. I kao model da mogu da dođem do odgovora sam vidio u podcastu, odnosno u jednom običnom razgovoru... To je moja lična potraga, ja sam izuzetno zainteresovan da čujem neke neobične priče, da dobijem neka rešenja koja nisu tradicionalna, da naučim nešto što nije u tradicionalnim medijima prisutno”, kaže on.

Kosogor danas vodi podcast “Da, ti to možeš”, koji istražuje priče o uspjehu, ličnom razvoju, navikama i uvjerenjima uspješnih ljudi, te nudi korisne savjete. Govori da svako u svom domu sa mobilnim telefonom može da pokrene podcast, ali i da je od izuzetne važnosti kvalitetan zvuk.

Isti savjet ima i Galeb Nikačević, koji se mladima u Zvorniku javio preko Zoom-a. Ovaj nekadašnji TV voditelj u medijima je već 20 godina, a svoju podcast emisiju “Agelast”, u kojoj u opuštenoj atmosferi razgovara sa gostima, pokrenuo je 2019. godine. Kaže da su internet i digitalizacija donijeli promjene u medijima i da im se potrebno prilagoditi.

“Zvuk je najvažnija stvar, kupite dobar mikrofon, i onda svu prateću opremu koja je neophodna za mikrofon... I to da bude celi sistem koji košta malo više ali koji će vam se apsolutno isplatiti. Dakle, zvuk je pravilo koje ne smete da proneverite, video je manje važan. Ako uspete i video da iskoristite super stvar, to je samo bonus”, govori Nikačević. Objašnjava da podcast emisija zahtijeva dosta pripreme i istraživanja, ali je važno, poručuje mladima, znati šta želite i imati kontinuitet.

“Nema zaustavljanja, budite spremni na osudu, koja će definitivno nailaziti, napravite štek epizoda, tako što ćete uraditi epizode uz teme koje dobro poznajete, da biste kupili vreme da se pripremite za teme koje manje znate. I radite na tome da vaš podcast mora dobro da zvuči”, govori.

Mladima savjetuje i da slušaju druge podcast emisije kako bi pronašli ideje za svoje, a on to čini prateći podcaste BBC-a i NPR-a.

Podcast scena na Balkanu

Podcast, koji se može opisati kao radio i video emisija na zahtjev, sve je popularniji u svijetu. Postoje brojne vrste podcasta, od opuštenih razgovora do vijesti i priloga koji obrađuju određene teme, a mogu se snimati samo u audio ili i u audio i video formatu.

U periodu kratkih i uglavnom negativnih vijesti, podcasti mogu da nude dublje razgovore ili osvrte na određenu temu u intimnijoj i opuštenoj atmosferi, a mogu se slušati u bilo koje doba i u bilo koje vrijeme. Izvještaj 2020. godine Reutersovog Instituta za studij novinarstva pokazuje da je u 2020. godini došlo do značajnog rasta popularnosti podcasta, te veliki broj tradicionalnih medija kao što su The Guardian iz Engleske, Aftenposten iz Norveške i Les Echos iz Francuske ima svoje podcaste, naročito kako bi privukli mlađu publiku. Isto istraživanje navodi da podcast “The Daily” New York Timesa ima dva miliona slušatelja dnevno.

Postoji više miliona podcasta širom svijeta, a koliko je bogata ta industrija govori i to da je Spotify prošle godine kupio sve stare i nove epizode izimno popularnog podcasta Joe Rogan Experience za, kako su izvijestili strani mediji, 100 miliona dolara.

Podcast, ipak, nije samo nov alat u rukama tradicionalnih medija i popularnih voditelja, već platforma kroz koju građani, a naročito mladi, mogu iskazati svoje stavove i pričati o temama koje nisu prisutne u tradicionalnim medijima.

“Što se tiče podcast scene na Balkanu, mislim da se ona trenutno budi, da je sam tip, odnosno format podcasta u tranziciji, što znači da se polako ljudi privikavaju, da format slušaju, a ne da i gledaju, jer su navikli da gledaju emisije, filmove, da gledaju vizuelno, e sada idemo u taj prelaz gde ja slušam razgovor dok radim određene stvari”, kaže Kosogor i dodaje da je podcast scena u Srbiji bila lošija prije godinu, a da trenutno u regionu postoji oko 200 podcasta.

“I mislim da imamo jako kvalitetne ljude koji su se odlučili da rade podcast, samo im treba dati vreme da prođu tu tranziciju od klasičnih medija do podcast formata”, kaže Kosogor.

Razviti podcast zajednicu u BiH, krajnji je cilj inicijative koja je pokrenuta u sklopu BHRI projekta. Mladi u Radiju Activ, Udruženju Naša djeca iz Zenice, također kreiraju podcast, a u okviru te aktivnosti, kako govori Alibegović, narednih šest mjeseci organizirat će se podcast meet-upi, na kojima će se mladi moći dodatno informisati o ovoj formi.

“Finalni događaj jeste prvi Podcast festival u BiH, dakle četverodnevni event koji će okupiti ne samo ove mlade ljude kojima smo mi dali priliku da kreiraju podcast, nego i druge mlade ljude koji su možda na tom putu, koji su samo zainteresirani da to rade, a i one koje to već rade jako dugo i jako uspješno”, govori Alibegović.

__

Želite sedmični pregled vijesti, analiza, komentara i edukacija za novinare u Inboxu Vašeg e-maila? Pretplatite se na naš besplatni E-bilten ovdje.