
   BLAŽ ZGAGA

Good Evening and Good Night!

I never liked reading paraphrases of the titles of Hollywood movies in the headings of newspaper 
articles. But now given the gloomy topic I am writing about in this article, I will use one myself. 
Instead of the proper translation of the title of George Clooney’s acclaimed film about independent 
journalism and the pressures on it, “Good Night and Good Luck”, I would rather entitle this text 
“Good Evening and Good Night”. For those who have not yet seen the film, I should tell you that it 
portrays independent journalism in the service of the public, in other words journalism as it really 
should be.

Equally, I do not like writing articles in the first person. Even less about myself. Yet sadly this is 
being done by plenty of Slovenian journalists and even more columnists, who can obviously find 
nothing in Slovenia or even elsewhere in the world more important and interesting to write about 
than what is happening to them personally. Anyone who receives from the editor the privilege of 
publishing their own thoughts in elite newspaper columns should be focused primarily on the 
reader, and not on themselves. 
Yet despite reservations, I decided to adopt precisely this method of writing. I therefore declare that 
what is in front of you is in no way “balanced”, as people say now, but subjective text. It is a 
personal view of developments which have recently found their way into the pages of the 
newspaper Večer*. And developments which, unfortunately, are gaining ground from day to day. 
Yet this does not mean that what has been written is not true or that in any way it does not hold 
water. So here is my personal story. I hope that I am writing such a story for the first and last time.

So why the title “Good Evening and Good Night”? In 1998, after five years of “germinating” under 
excellent mentors such as Marko Pečauer and Marko Jakopec, when I left the newspaper Delo to 
join Večer, I really did want Večer to become the number one newspaper in the country. It was with 
this goal that the then editor-in-chief Milan Predan invited me to join them. At first it was even the 
case that we were actually pursuing that goal, and in 1999 several reader number surveys showed 
that we were putting Delo in the shade. At Večer an optimism could be observed at that time, but 
with the turn of the millennium came a gradual turn back into the darkness, into the twilight zone. 
This was especially so after the owners replaced the leading duo of managing director Božo Zorko 
and editor-in-chief Milan Predan with the new managing director Boris Cekov and editor Majda 
Struc. The adoption of wrong decisions, and above all the failure to take necessary decisions, threw 
Večer off its good and obviously right path. The next duo of Marko Tišma and Darja Verbič tried to 
turn the trend around, but did not enjoy much success. When the current managing duo of managing 
director Milan Predan and editor-in-chief Tomaž Ranc took over in 2006, the twilight period had 
definitely passed. Večer was indeed caught up in such darkness that the only thing left to say was – 
good night.

“Golden Age”
_________________________________________________________________

* Translation note: 'Večer' literally means 'evening' in Slovenian, hence the author's play on words.



Here there is no getting around a description of the period in which Večer regularly published 
investigative journalism. I first started my new job on 15 December 1998, and in subsequent years 
as a journalist I gave everything I could, writing a series of investigative articles which caused a stir 
at home and abroad. 

In February 2000, for instance, I disclosed the receipts for materials taken out of depots of the 
special forces Moris brigade of the Slovenian armed forces at Kočevska reka. They showed that a 
unit under the command of Brigadier Anton Krkovič lent ammunition to the Croatian armed forces 
during the period of the armed clashes in Croatia. When and how this ammunition was returned, the 
state has of course never explained. 

In June of the same year I wrote an article about the “Sava” spy operation, in which I revealed the 
unlawful collaboration of Slovenia’s Intelligence and Security Service of the Ministry of Defence 
with the US Defence Intelligence Agency (DIA). As part of this collaboration, agents intended in 
the guise of journalists to come into contact with certain important figures in the then Federal 
Republic of Yugoslavia. This revelation was followed by house searches in my apartment and at the 
Ljubljana editorial office of Večer. The public prosecutor’s office instigated criminal proceedings 
against me, in which I was threatened with up to five years in prison. 

Yet these proceedings were halted in the pre-trial stage. Indeed the court did not concur with the 
public prosecutor. The court would not even permit a judicial investigation, which is a sufficiently 
strong indicator that the case was politically motivated. This is also confirmed by the document in 
the court file, in which an important state official states that the proceedings were “expedited” by 
leading individuals at the defence ministry. Just for information – at the time this scandal was 
revealed, a centre-right government led by Andrej Bajuk was in power. Janez Janša was the defence 
minister.
The case found its way into the annual reports on attacks on press freedom by the influential 
American Committee to Protect Journalists (Attacks on the Press, 2001 and 2002). Upon the 
revelation of the Sava scandal, there was also a full-scale disinformation campaign waged against 
me. Indeed an individual well-known to journalists circulated the disinformation among Slovenian 
journalists that, as a result of the scandal, three American spies in Serbia and Hungary had died in 
car bombings. This was of course not true, but Radio Slovenia broadcast this disinformation 
without checking it. For this reason even today certain people still castigate me unjustly for people 
dying as a result of the scandal. And this is truly not a pleasurable thing to hear. 

On 20 January 2001 I also revealed in the pages of Večer that in April 1993 members of the special 
Moris brigade planted explosives under the vehicle of the then chairman of the parliamentary 
defence committee, Zmago Jelinčič. Although I received and still receive accusations that in this 
there was an issue surrounding Major Ladislav Troha, who was the one who two days later publicly 
confirmed this criminal act in an interview, I must stress that Major Troha was not the chief source 
in the journalistic investigation. It is true, however, that he was the only one who dared to lay 
himself open in public. In addition to his confirmation, the planting of explosives by the Moris 
operatives was confirmed by a further five sources in the Intelligence and Security Service of the 
defence ministry, the Slovenian Intelligence and Security Agency and the criminal investigation 
police, as well as in the special Moris brigade, of course. Right from the establishing of Moris, 
Major Ladislav Troha was in fact the “right hand” of Moris commander Anton Krkovič. He was 
commander of the rapid intervention force, the only professional unit in the brigade, so he saw and 
heard quite a lot.

Some have also condemned me for later accusing Janez Janša of ordering the seizure of Major 
Troha, who disappeared for half a year following the interview. Even Janša himself declared this 



accusation in the pages of Večer, by chance on the very same day that I was attending a funeral 
owing to a death in the family. I must therefore repeat that I never ever wrote such a thing 
anywhere. On the other hand, just recently Major Troha was acquitted for the second time by the 
court of committing the criminal act of false information, for which the police and prosecutors 
charged him. Indeed they had tried to prove that they had not seized Troha, but that he had hidden 
or sequestered himself. What really happened we will clearly never know. But as was explained to 
me by someone from the secret services, it is not impossible for whoever controls such a service to 
“withdraw” an individual for half a year and in that time discredit him. Later absolutely no one 
believes him any more. 

At the same time, some have cited as proof that the assertions in the article of the planting of 
explosives under Jelinčič’s car were untrue, the lawsuit brought against Troha by the former 
commander of the special Moris brigade, Anton Krkovič. The latter did indeed win the suit against 
Troha, mainly owing to the assertions in one single sentence, where the court believed Krkovič over 
Troha. I was also a witness in those proceedings. When I met the other witness in the hallway 
outside the courtroom and I asked if he would say what he knew, with tears in his eyes he said he 
would not. “I’ll say that I don’t remember. They are threatening me and my family. I could also lose 
my job,” said the witness. 

In June 2003 I also revealed the secret military exercise by the special Moris brigade codenamed 
“Manever” [Manoeuvre]. In February 1994 in the middle of the night special forces troops carried 
out a helicopter raid on the headquarters of the defence ministry in the capital, and motorised units 
also took part in exercise. However the military exercise was not announced in advance, nor was it 
even envisaged in the annual plan of exercises by the general staff of the Slovenian armed forces. 
Since I could not publish the article in Večer, since certain editors got cold feet when I showed them 
copies of the original plans and analyses of the exercise, the article came out under the name of 
another author in the weekly Mladina. The article supported by documentation clearly illustrated 
how certain individuals were capable of using even undemocratic means for getting to power or 
holding on to it. This was also confirmed on 27 November 1999 in an interview for the Saturday 
supplement of Delo by Janez Janša.

And the arms trade in the period from 1991 to 1993, whereby Slovenia broke the UN embargo on 
the export of arms to the republics of the former Yugoslavia, was another frequent topic of 
journalistic investigation. So, for instance, at Večer I revealed data from the handover documents 
between the commander of the 5th Army Region of the former Yugoslav People’s Army (YPA), 
Andrija Rašeta and the Slovenian negotiator Miran Bogataj. According to the YPA record, upon its 
departure from Slovenia, it handed over to the Slovenian armed forces (Territorial Defence) more 
than 20,000 tons of weapons and ammunition, while even during the ten-day conflict the Territorial 
Defence had seized several military depots with more than 3,799 tons of ammunition. A large 
portion of this quantity disappeared over the border in subsequent years. When there was a lack of 
ammunition and weapons to sell to Croatia and Bosnia-Herzegovina, according to official data from 
the Security and Information Service a further 20 ships stopped at the Port of Koper. Loaded, of 
course, with weapons and ammunition for resale. Some containers full of weapons were simply 
declared as “medical equipment”.

There were consequences from all these articles. I received death threats. Since they were serious, 
for one period of time I was even under operational protection from the Slovenian police. Just how 
it feels to experience this kind of pressure first-hand is best indicated by the fact that I only started 
smoking at the age of 28, and just a few weeks later I was on two packs a day. Fortunately I gave up 
this harmful habit a couple of years ago. When I mentioned to one of the editors that I had received 
death threats, he just snapped: “Well watch out what you write.” 



I published my most far-reaching article in May 2000 in the distinguished British paper The 
Observer. Together with Antony Barnett, an article was published entitled British deal fuelled  
Balkan war, in which we revealed that the British government, secretly and counter to its publicly 
stated policy towards Yugoslavia, had a week before Slovenia’s independence sent to Slovenia 
modern military radio devices with coding capability. The article thus pointed out that foreign states 
were involved in the disintegration of Yugoslavia. In confirmation of the secret transportation of 
military equipment from Britain to Slovenia, we also quoted the words of the then defence minister 
Janez Janša, from his book Premiki. As I found out later, then too I came very close to having the 
defence ministry impose another house search and criminal prosecution on me.

There were similar revelations in the “golden age” of 1999-2001, when I could properly devote 
myself to investigative journalism, and the articles, plenty of them, were published regularly. The 
majority of the leads in these articles, which are important in terms of civil-military relations and 
the democratic social order, generally always led to one person – Janez Janša. It comes as no 
surprise, therefore, that he always tries (and has done) to silence me in one way or another. In recent 
years he has attempted to do this via the editors of Večer, and in this he succeeded. In so doing he 
silenced not just me, since now in Večer almost everything that is critical of the Government or of 
Janša personally no longer has any prospect of publication. 

The Večer triumvirate

The kind of atmosphere at the Ljubljana editorial office of Večer even in the period before the 
arrival of the current management duo is best indicated by the fact that the home affairs desk and 
the Ljubljana editorial office were headed by Peter Jančič. He was appointed editor by Darja 
Verbič, and he illustrated his kind of management and editing methods best in the position of 
editor-in-chief of the newspaper Delo. Here I must point out that his management qualities were 
displayed to their full extent only at Delo, while at Večer we were subjected to just a few. His 
editing of my journalism involved many approaches, including humiliation, pressure, raising his 
voice and even screaming and threats that he would make sure I was out of a job. The threats were 
repeated almost every week, and going to work with a boss like that held not the least attraction. 
The balance of power at Večer was in fact such that as an editor and in his relations with journalists, 
Jančič was practically untouchable. 

In March 2006 there were tectonic shifts in the Slovenian printed media. On 1 March the position of 
managing director of Večer was taken up by Milan Predan, the former editor-in-chief of the paper 
and former ambassador of Slovenia to the Central European Initiative in Trieste. On 2 March the 
position of editor-in-chief of the newspaper Delo was taken over by Peter Jančič. Two months later, 
Večer also acquired a new editor-in chief. Without any editorial experience in the printed media – 
he was a television journalist, a local correspondent from Koroška and anchor of the TV Dnevnik 
news programme – Tomaž Ranc became editor-in-chief. 

As editor-in-chief he soon appointed a new editorial team. One of the most significant – and for the 
functioning of the paper Večer most burdensome – personnel decisions was the appointment of 
Darka Zvonar Predan to the position of home affairs editor. Indeed the question arises, how can the 
editor-in-chief wield authority and professional influence over a subordinate editor who is married 
to the managing director of the company, who in turn can appoint and dismiss the editor-in-chief? 
The question, of course, is rhetorical. At Večer this is functioning in practice very badly, and I am 
not the only one to make this observation. Although it appears sometimes that from the background 
they are supported by various centres of power from the circle of Večer's owners and the 
Government, the aforementioned troika – Milan Predan, Tomaž Ranc and Darka Zvonar Predan – 
are the ones who decide exclusively what, where and how anything is published in Večer. For this 



reason, and for their methods of managing and editing, they have earned the epithet from ancient 
Rome of triumvirate.

Bypassing the mission statement

“The newspaper Večer is a non-party and non-religious newspaper which fulfils its mission of  
impartial, objective provision of information to the public independently of political parties and 
other interest groups, while its primary objective is to create the conditions for the free formation 
and exchange of opinions in a plural society. As a daily newspaper providing politically  
informative coverage, it retains a critical distance towards both the government and the opposition. 
It is open to various opinions and contributions written in accordance with professional principles,  
whereby it maintains its credibility and the trust of its readers.” 

Thus reads the main section of the valid programme plan [mission statement] for the newspaper 
Večer adopted on 20 May 2002 by the then executive editor and editor-in-chief Majda Struc. 
According the Media Act, the programme plan sets out the purpose of publishing and the 
fundamental substantive principles for the operation of the medium, and as such it is also a 
constituent part of any contract for the employment of journalists. 

Meanwhile, the difference between the programme plan and the actions of the management troika is 
increasingly evident in the pages of Večer. Indeed since 2006 Večer has become the most pro-
Government and pro-regime daily paper. How else can one explain such a professional disgrace that 
on the visit of the Government to the Maribor region, the next day Večer published as many as 24 
articles on it? 

In this process, without the knowledge of the journalists, let alone with their consent, any 
information or opinion critical of the Government disappears from the articles. Certain topics are 
banned at Večer. For instance, the Croatian scandal over the arrest of General Zagorec and the 
related Slovenian arms trade. Moreover numerous opinion-makers have no access to the pages of 
Večer, while some are regularly repeated, almost every week. The latter of course are presented in 
the guise of independent analysts, and their articles advocate in particular the moves of the 
Government and the views of the ruling coalition parties. 

Occasionally it has even seemed to me that Večer is actually being edited from Janša's office. In 
fact it has happened a number of times that journalists on Večer and other media under Government 
control have had to report on the same topics on the same day. When for instance the scandal broke 
about the irregularities in the air medical evacuation of accident victims, which the then health 
minister Andrej Bručan had contracted out – without a contract – to a private company, a journalist 
colleague covering health received the instruction from the editor-in-chief that she should write the 
article about how such helicopter evacuation is beneficial and how many lives it saves each year. 
She was not alone in this. Exactly the same demand was received from editors by her colleagues in 
television, radio and at Delo covering health. 

Since a series of articles about the poor state of the Slovenian armed forces and defence ministry 
remained unpublished, I frequently thought to myself in jest that the general staff actually had a 
liaison officer in the Večer editorial board. Furthermore, editors often cited the weekly 
Demokracija, the former party organ of the forerunner to the Slovenian Democratic Party, as a 
credible and well-informed source of events in the country which journalists should read frequently.

At the Ljubljana editorial office of Večer, where there are a little over ten full-time and contractual 



journalists, in the second half of last year we wished to improve the content of Večer and to aim 
towards the paper actually serving its readers. So in editorial office meetings we started writing 
comments in the minutes of the editorial board which we received every day by fax from Maribor. 
We offered suggestions for covering new, different journalistic topics, praise and criticism of 
individual authors, and sometimes also critical comments. Yet our suggestions were not taken with 
good grace in the editorial board. In fact, for this reason the editor-in-chief of Večer, Tomaž Ranc, 
preferred to decide simply to abolish the minutes of the editorial board for the paper Večer. As he 
explained later, he decided to do this because they were supposedly “counterproductive”.

So the journalists on were deprived of these minutes, and were left to the mercy and displeasure of 
various interpretations of the decisions by the editorial board. There is no written evidence of some 
decisions ever really being taken. How this affects normal journalism can be imagined by every 
reader or journalist themselves.

The start of real censorship

Clear cases of censorship started a month after the appearance of the new editor-in-chief Tomaž 
Ranc. On 1 June 2006 the Government appointed Lt-General Albin Gutman as the new chief of 
staff of the Slovenian armed forces. As is always the case in a change to the military leadership, the 
editors instructed me to write a leader. With the working title Unique general I sent it off as usual to 
the editor’s desk, but only the following day I noticed with some surprise that my leader was not in 
the paper. Despite a request, I did not receive any explanation from the editors as to why it was not 
published. But I gave my unpublished column to colleagues at the Ljubljana editorial office to read. 
The majority thought that the column seemed good. Equally, they were amazed that it was not 
published, because in the end it worked as a “balanced” piece. 

Yes, it truly did. In writing commentaries and practically every article of late, one major factor has 
been the consideration of “publishability”. What does this mean? That as a journalist I was aware 
that an article would have no chance of being published if it contained excessively disagreeable 
information or opinions regarding the Government. Or on the contrary, if critical information is 
suppressed or in whatever way mitigated, the probability of the article being published is greater. 
For this reason we always have (and had) to seek out the very last degree – that is still acceptable 
for the editors – of critical approach, which given the already demanding profession of journalism 
represents an added effort for the writer. There is also increasingly frequent writing of real 
messages “between the lines”, since there are simply no other avenues for publication. 

A consideration of “publishability” is nothing other than self-censorship. I admit that every day I 
am faced with the difficult task of writing about the facts I discover and learn as a journalist, and 
which I would like to convey to the readers, in such a way that it will actually be published. It is 
even harder with opinions. Critical opinions and commentaries are indeed banned. Yet even self-
censorship, although encouraged and expected by the editors, is in many cases at an insufficient 
level. And then the editors wade in with their own censorship. 

I should add that I sensed censorship in exactly the same way the very next day, 2 June 2006. The 
editors ordered a leader to be written about the amendments to the law governing the Slovenian 
Intelligence Agency which extended the legal time limit for wiretapping citizens. But the leader 
entitled Police state was never published. And of course I received no explanation. 

A month after the inauguration of the new leadership, a new wind swept through Večer. 



Establishing the bunker

Given that there were continually increasing numbers of censored articles, and since we learned at 
the Ljubljana editorial office that our colleague Boris Jaušovec at the Večer head office in Maribor 
had set up in his office a “Bunker” of censored articles, we started sending them to him by e-mail. 
Jaušovec then printed the articles and pasted them to one of the cupboards in his office. The articles 
that ended up in the dark of the Večer Bunker started to multiply. 

For this very reason we set up a second Večer bunker, named “Bunker II”, in the Ljubljana editorial 
office. We had a big laugh over this. We even adopted internal rules which determined the roles in 
managing and tending the bunker. For instance, who was the founder, the chief secretary, the 
ideological issues officer, the expert for PR and corporate communications, the consultant for 
counselling and assistance to victims of the system and a contracted worker who had to make coffee 
for everyone else and change the yellowing sticky tape. This laughter and humour was a means of 
relaxation and self-defence against the increasingly severe censorship and political pressure. We 
used this as a way of being able to stay normal. For sticking the results of our own work to the wall 
of the bunker, aware that it would never be published owing to censorship, is not in the least bit 
amusing.

The bunker does not hold all the articles which were censored at Večer or changed without the 
author’s consent. It contains only those over which the journalist, upon noticing the censorship the 
next day, became so enraged that he would print it and stick it to the cupboard in protest. The 
bunker represents merely the tip of the iceberg of censorship.

illustration

PHOTO OF THE BUNKER

see in the attachment

illustration

Bunker II in the Ljubljana editorial office of Večer. The other side of the cupboard is also covered 
with censored articles.



Greetings from the bunker

The censored articles of various journalists are languishing in the dark of the Ljubljana bunker. The 
articles are from the former president of the Society of Journalists of Slovenia Branko Maksimovič, 
the experienced commentator on economics and finance Jelka Zupanič, the former foreign affairs 
editor and editor of the Večer Saturday supplement Boris Jaušovec, the journalist Matija Stepišnik, 
the former colleague and current Mladina journalist Borut Mekina and others. The bunker also 
houses a letter from the Bishop of Celje, Anton Stres, in which he attempts to influence the 
journalistic work of a young colleague. The bunker is also home to “guest writers”, for instance the 
contribution by Delo correspondent Boris Čibej and the commentary from Radio Slovenia journalist 
Robert Škrjanc, for which reason he was banned from reporting on the Sova [Slovenian intelligence 
service] scandal.

Since a large number of my articles ended up in the bunker, some colleagues started joking that I 
had gone and become the Večer bunker correspondent. I am therefore taking this opportunity to let 
some censored articles see the light of day in this compilation.

Like numerous other warnings from opposition parliamentary deputies regarding important issues, 
taped up in the bunker was the article Negative marks for the secret services1, in which on 22 

1Negative marks for the secret services

Security and Information Service also handled cash in the arms trade

BLAŽ ZGAGA
Two members of the parliamentary committee for oversight of the work of the security and intelligence services, Rudolf  
Moge (LDS) and Dušan Kumer (SD) publicly advise that they cannot be satisfied with the work of these services. “We 
expect the aforementioned state authorities in the coming year to do everything necessary to allow the committee to  
carry out its competences provided by law and the rules of procedure,” they wrote in a public statement.
On  Wednesday,  behind  tightly  closed  doors  the  National  Assembly  debated  the  strictly  classified  report  of  the  
parliamentary committee for oversight of the work of the security and intelligence services regarding work in 2005.  
Deputies confirmed the report and proposed that the Government improve the cooperation between public prosecutors  
and the police. But the message from Moge and Kumer indicates that this is clearly not all. 
The two deputies point out that these services fall under the exclusive jurisdiction of the executive branch, and as such  
they are “all the more enticing for being exploited as instruments of state abuse to achieve political or material goals,  
aggression, repression of  human rights and corruption.” As the two deputies assert,  a key role in overseeing this  
sensitive area is played by independent media. On the condition that information on current activities or the names of  
intelligence service operatives are not disclosed, in certain European parliamentary committees there is an established 
practice  of  being  able  to  request  all  classified  information. In  Slovenia,  however  –  given  the  Government’s  
interpretation of the law – this is currently impossible, they point out.
“Citizens expect the police to treat them with integrity, impartiality, predictability and success. However, as members  
of  the committee  that  oversees  the Slovenian police,  we are not  satisfied with the state  of  the force. This relates  
especially to its recent behaviour, where the police leadership has rather impeded than facilitated quality oversight,”  
write the two deputies.
“Negative marks are also merited by the Intelligence and Security Service of the Ministry of Defence. Although an 
intelligence service is a key element of any country and ensures independent analysis of information which is important  
for the security of the state and society and for the protection of its interests, this service has still not fulfilled the  
demand of  the parliamentary  committee  for oversight  of  the work of  the security  and intelligence  services  that  it  
provide information on the extent of the ready cash payment in the sale of arms.” As the two deputies assert, it is clear  
from the testimonies of witnesses to date that payment for the arms was also made in ready cash. The official record of  
the defence ministry also speaks about where the cashier’s office for this was located and who managed it. Similar  
statements exist in other documents, say the deputies. The arms trade was also pursued by the Security and Information  
Service (now the Slovenian Intelligence and Security Agency, Sova), which received cash that was recorded, although  
that service had no legal authority to trade in arms, they add.
“Within the two intelligence services considerable cash was flowing, yet right up to the present day the competent  
authorities have not been able to investigate this, which certainly casts a bad light on a service for which we should  
have the utmost trust. A situation where the intelligence service investigates itself and in so doing discovers nothing,  



December 2006 I summarised an open letter from two members of the parliamentary committee for 
oversight of the secret services. As a journalist covering this area, it seemed to me essential to 
inform the readers of Večer about it. In order for it to be more easily publishable, I deliberately 
“balanced” the article by giving the information in the sub-heading that in addition to the defence 
ministry, the Security and Information Service traded in arms. This failed.

How the editors remove from articles sentences that are disagreeable to the Government and 
prevent any writing about censorship and the pressures on colleagues in other media under 
Government control can be seen in the article Fatal letters of deputy directors2, written on 10 April 
this year. The text in bold was not published. Why, the editors never explained.

points to the suspicion that numerous irregularities were committed in the arms-selling operation. For this reason these  
services are unsuccessful and do not merit our confidence,” pointed out Moge and Kumer.
2Fatal letters of deputy directors

Former Vomo personnel at the top of Sova and in the prime minister’s office. Similar letters from deputy directors of 
Sova

BLAŽ ZGAGA
Today members of the parliamentary committee will discuss behind tightly closed doors the hottest topic to excite minds 
in the last month. They will debate the responses to more than ten questions from deputies provided to them last week 
by the director of the Slovenian Intelligence and Security Agency [Sova], Matjaž Šinkovec, and without doubt they will  
not even be able to avoid the discovery of the strictly classified intelligence centre, which occurred on 14 November  
last year, when the national security adviser to Prime Minister Janez Janša, Aleksander Lavrih, entered it without 
authorisation.
Sova then had to move the secret intelligence centre in the middle of Ljubljana to another location and break its  
cooperation with that branch of the network of covert collaborators. This has given the Sova scandal, which became 
public with the discovery of the secret establishing of a special Government working group to assess the work of Sova 
headed by justice minister Lovro Šturm, new dimensions. 
The reason for the Government’s special interest in the work of Sova is supposedly two letters allegedly sent by the 
deputy director of Sova, Branko Cvelbar, in September to the public administration minister Gorazd Virant and finance  
minister Andrej Bajuk. In these letters he allegedly mentions primarily suspected irregularities at Sova, and while  
Virant supposedly received the letter, Bajuk’s office supposedly did not receive it. Here Cvelbar’s letter is strongly 
reminiscent of the letter by Roman Jegliè written in 1993 to the then prime minister Janez Drnovšek. On the one hand 
Jegliè was also at that time deputy director, his letter also supposedly spoke of suspected irregularities in the then 
Security and Information Service (VIS, the forerunner of Sova), and on the other hand it was then that the HIT-VIS 
scandal broke, filling the front pages of the media for some time after that. One high point of the scandal was when 
the then director of VIS, Miha Brejc, now an MEP and one of the most prominent members of the SDS, brought two 
cases of strictly classified documents “to safety” in parliament. Brejc was then removed.
Deputy director of Sova Branko Cvelbar, who together with the prime minister’s national security adviser, Aleksander 
Lavrih, worked for many years at the Security Authority of the Ministry of Defence (Vomo) and then at today’s  
Intelligence and Security Service of the defence ministry, is today one of the most important members of the special  
Government working group to assess the work of Sova. These two, Cvelbar and Lavrih, supposedly themselves carried 
out the highest number of visits to the Sova headquarters and amongst other things interviewed certain Sova personnel  
about their past work. 
According to unofficial information, Cvelbar is now supposedly one of the most influential persons at Sova, since  
right from the outset the current director Matjaž Šinkovec supposedly did not want to perform that function, 
although – after former director Dr. Iztok Podbregar following a long period of advance warning irrevocably  
resigned and gave his notice last autumn – he was virtually coerced. We may recall that Šinkovec was appointed in 
such haste that the Government forgot to resign him officially from his post as ambassador to the Nato alliance in 
the proper time, which in diplomatic circles aroused some consternation. Cvelbar arrived at Sova from the defence  
ministry after the elections of 2004 in the position of head of the personnel department. Upon the appointment of 
Matjaž Šinkovec as director, he became deputy director.
Cvelbar’s letters were more than obviously simply an advance notice of a “settling of scores” with certain employees  
at Sova who had been working there for a number of years. One of the main reasons for this is probably that these are 
employees who began their careers under the former State Security Service (SDV). In 2005, despite the fact that all the 
secret services have been increasing their staff owing to new threats, the Government adopted a decision whereby the 
number of employees at Sova had to be cut by one fifth. This decision has still not been fulfilled, and supposedly  
involved around 60 Sova employees. Mainly the older and most experienced employees. Since some of them were 



The fact that the arms trade had become a proper taboo at Večer is indicated by the article Will they  
also investigate Dragica?3 In that article, on 24 August 2007 I summarised a POP TV item and 
supplemented it with data which had already been published previously in the pages of Večer. The 
article was of course not published. And I received no explanation.

Where nothing else worked, the editors would shift a “problematic” article from the first five pages, 
which usually carried articles contributed from the Ljubljana editorial office, deep into the middle 
of the newspaper. Thus on 26 January this year the article The Deerhunter4, about how the 
commander of the 10th battalion of the Slovenian Army posed in uniform with the carcass of a deer 
taken as a trophy, was shoved back to page 17 of Večer. The editor explained that the subject was 
simply not important enough for the first five pages, which usually carry articles on home affairs. I 

working at the time of Slovenia’s independence and even before that during the JBTZ trial – it was after all two 
members of the SDV who arrested the then Mladina journalist and current prime minister Janez Janša – it is  
obvious that they are highly vexing for the prime minister, since after the trial at the military court on Roška Street  
he had to sit out his time in prison.

BOX: 

Sova without Škrjanc

After many years of accurate, professional and authoritative reporting on the work of Sova, today almost certainly 
there will be no reporting on it from the Radio Slovenia journalist Robert Škrjanc. Last week in his commentary for  
the broadcast Dogodki in odmevi [Events and Responses] he wrote: “The essence of the problem is that the 
Government commission has a weak legal base, and that because this involves the politically motivated proving of 
suspicions about wiretapping of a party, it constitutes abuse of the service. More than anything, though, by browsing 
through the archives they will start to destroy the network of their agents. All these things, therefore, if doubts 
existed, should be taken care of by the person in ultimate responsibility, that is the director of Sova… Setting up a 
Government commission means nothing other than a vote of no confidence in his work, and for the Government a  
means of proving the suspicions of wiretapping of one of the political parties and thereby the basis for discrediting 
people who were then in power and managing the service.” The director of Radio Slovenia, Vinko Vasle, who in the 
nineties set up the weekly magazine Mag with the current chairman of the board of the newspaper Delo, Danilo 
Slivnik, said for the web medium vest.si that they had stopped Škrjanc covering Sova, “which he should have 
covered properly but did not do so.” Here he said that they had taken this area away from Škrjanc not for political  
but for “working” reasons.
3Will they also investigate Dragica?

Croatian prosecutors demand access to the bank account through which the Slovenian arms trade was conducted

BLAŽ ZGAGA
The  big  Croatian  arms-procuring  scandal  has  lately  crossed  over  to  the  Slovenian  side  of  the  border. In  the 
investigation into the Croatian General Vladimir Zagorec, who fled from the Croatian prosecutors to neighbouring  
Austria, the Croatian prosecutors have demanded access to the account at the Klagenfurt bank codenamed “Dragica”. 
This is the name of the account which according to the assertions in the secret charges of Slovenian investigators in the  
nineties the interior ministry used for the purchase of arms. As POP TV reported yesterday, sources in the intelligence  
services have supposedly claimed that “a lot of business went through that account.” Veèer’s sources have confirmed 
that this account was also used for business by the Security Authority at the Ministry of Defence (Vomo), the forerunner  
to the current Intelligence and Security Service of the defence ministry.
Both the former director of Vomo, Andrej Lovšin, now CEO of the company Interevropa, and the attorney for General  
Zagorec strenuously deny any business operations through this account as part of the arms trade. From 1990 to 1994 
Vomo never had anything to do with that account, said Lovšin. Equally, Lovšin denied the claims of the Croatian media  
that he supposedly met recently with General Zagorec. “I last saw General Zagorec a few years ago, when I met him by 
coincidence  at  the  Croatian defence  ministry  in  Zagreb. Personally  I  have  had no other  relations  with  him,” he  
explained for POP TV.
It is the cash business in the never explained arms trade that is most important in clearing up who profited from it. As  
the former director of the criminal investigation police, Mitja Klavora, who headed the investigation into the arms-
procuring business in the nineties, said, in the event of money orders being made from that account to legal or illegal  
Slovenian accounts, the “fallout” would implicate certain people in Slovenia. “The problem is that we are not hearing  
anything from the crown witnesses, in other words former ministers and former prime ministers, who know most about  
this,” advised Klavora. Slovenian criminal investigators then demanded access to business run through the Dragica 
account, but the public prosecutors did not approve this. At the public prosecutor-general’s office, which is headed by 



beg to differ. The article is in fact one of the first indicators of a subculture of violence that is 
spreading in the Slovenian armed forces.

The way in which people at Večer take care of the figure and reputation of Prime Minister Janez 
Janša is also clearly illustrated by the editorial intervention without the consent of the journalist in 
an interview with one of the most distinguished world experts in the field of public opinion surveys, 
Sir Robert Worcester. On 3 April 2007 I sent to the editor’s desk an interview which read in part:

You were invited to Slovenia by Prof. Dr. Slavko Splichal. How well acquainted are you with Slovenian 
experts in the field of public opinion surveys and communicology, and how would you assess their expertise?

Barbara Brezigar, they still do not wish to explain their decision.
Despite the United Nations embargo on the export of arms to the republics of the former Yugoslavia, between 1991 and 
1993 Slovenia was one of the biggest suppliers of arms and ammunition to the Croatian and Bosnian battlefields. 
Indeed following the departure of the former Yugoslav People’s Army [YPA], there remained in Slovenian military  
depots more than 20,000 tons of ammunition and military equipment, which is confirmed by the record of handover  
signed by General Andrija Rašeta and by Miran Bogataj from the Slovenian defence ministry. In just the ten days of  
conflict  with  the  YPA,  for  instance,  the  [Slovenian]  Territorial  Defence  seized  five  depots  with  3,799  tons  of  
ammunition.
Much of this ammunition was transported in numerous lorry convoys through the border crossings into Croatia. At the 
same time, according to official data, 20 ships with arms docked at the Port of Koper during this time, while a further  
524 containers of arms went through Slovenian territory to Croatia. A number of eyewitnesses and other witnesses,  
former officials of the police, Vomo and the former Security and Information Service have confirmed that the arms were  
sold for cases full of cash. Yet this money was never shown as revenue in the national budget. In 2004, for instance,  
former Vomo member Brane Praznik publicly admitted that in just one night at the Vomo headquarters he counted  
more than ten million marks in cash.
At the time of the arms trade, the defence ministry was headed by the current prime minister Janez Janša, and the 
interior ministry was headed by the current CEO of Istrabenz, Igor Bavèar. As was publicly admitted a few years ago  
by Janez Janša, arms were also sold for cash. Through this alone, as state officials and holders of office they evaded  
financial,  customs and numerous other  regulations,  while  also violating a number of  laws and of  course the UN  
embargo. 
A look at orders made from the Dragica account would be likely to provide an answer to the never explained question  
of who profited from the arms trade, the purchase of which was paid for by all the taxpayers in the former Yugoslavia. 
It might also show how much money the arms trade involved. According to reliable information, certain members of  
Vomo took the cash obtained in the arms trade in cases to Austria, and placed it in secret accounts in Austrian banks. 
Is Dragica one of these accounts?
4The Deerhunter

Commander of 10th Battalion poses in uniform with carcass of shot deer in Hungary

BLAŽ ZGAGA
At the last major military exercise by the Slovenian armed forces abroad, which was conducted last year in Hungary, a  
very unusual photo was taken. Its existence was confirmed by the Slovenian armed forces press officer Simon Korez,  
president of the parliamentary defence committee Anton Anderliè and commander of the 10th Motorised Battalion Lt-
Col Miha Škerbinc Barbo. During Wednesday’s visit by the defence committee to the 1st Brigade, the deer hunt was also 
one of the main topics of discussion behind closed doors.
The photograph, taken at the camp of the 10th Battalion, which was on exercises from 23 October to 17 November last  
year in the Hungarian training ground of Varpalota, shows the commander of the battalion Miha Škerbinc Barbo with  
a 12.7 mm calibre military sharp-shooting rifle posing in uniform in front of his hunting booty – the carcass of a deer,  
which was laying across the bonnet of a Hummer military all-terrain vehicle. According to unofficial information, he 
even  shot  the  deer  with  the  military  sharp-shooting  rifle,  although  the  army  and  Lt-Col  Škerbinc  Barbo  both  
strenuously deny this claim.
“The commander of the battalion was invited to go hunting by the local organisation of reserve officers. He hunted 
with a hunting rifle lent to him by his Hungarian colleagues. The photograph, in which the commander is posing with a  
military sharp-shooting rifle with the carcass of the deer on the bonnet of a Hummer all-terrain vehicle at the battalion  
camp, is not in accordance with the rules of service in the Slovenian armed forces. The rules of service do not envisage  
such  an event  as  inappropriate photography,  and in  any event  this  involves  a  morally  contentious  act,”  said the 
Slovenian army press officer Simon Korez.
How the photo was actually made was explained in greater detail by the battalion commander Miha Škerbinc Barbo 
himself. “There  is  nothing  unusual  in  senior  officers  going  hunting  with  foreign  colleagues  on  visits  abroad. In  



“I must admit that I do not know them all well enough to be able to give a professional assessment. But I  
would like to say that Professor Splichal is an internationally acknowledged expert, and as such is  
recognised to be one of the best researchers of the history of public opinion in the world. This is even 
recorded in the Encyclopaedia Britannica. I would like to state that he is also the one person to whom I 
show my manuscripts and ask for advice.” 

I ask because recently the Slovenian Government has been highly critical of the public opinion surveys  
performed by the Faculty of Social Sciences. 

“I can say only this, that that faculty was selected to carry out the European survey of values , to carry out  
the Eurobarometer survey …So who is being critical? Which leader?”

Prime Minister Janez Janša.

“International experts in this field are observing his views.”

But on 6 April, the name “Janez Janša” disappeared from the published article.

I ask because some people in the Slovenian Government are highly critical of the public opinion surveys 
performed by the Faculty of Social Sciences.

“I can say only this, that that faculty was selected to carry out the European survey of values , to carry out  
the Eurobarometer survey … So who is being critical?” 

The Prime Minister.

“International experts in this field are observing his views.”

A special case of transforming the messages of articles involves changes to headings which go 
beyond the professional editing of a newspaper. There are some obvious examples stuck up in the 
Ljubljana bunker. 

For an article on the (un)environmental vehicles driven around by Slovenian ministers, my 

Slovenia,  too, to date many senior officers from abroad have been invited to hunt. For this reason I accepted the  
invitation of my Hungarian colleagues, who also lent me a hunting rifle. I shot the deer as a tourist, I paid for it and I  
have all the necessary proof of that,” he said. 
“After returning to the battalion camp I put the deer in the fridge. From there we then took it to a place where the  
battalion cook, who is also a hunter, showed scouts how to butcher a deer, which portions of meat are good and so  
forth. Since it weighed around 90 kilograms and since the distance was about 50 metres, we loaded it onto the bonnet  
of the Hummer to carry it there. At this point somebody thought to take photos. One of the men handed me a military  
sharp-shooting rifle, and that is how the photo was taken,” says Škerbinc Barbo.
“For me the photograph in the context in which it was taken – in other words outside a hunting context – is without  
doubt  contentious. It  is  clear  that  hunting  and  military  iconography  do  not  belong  together. The  fact  that  this  
photograph was taken was a big mistake,” he said, adding that the photographs were intended for personal use. He did 
in  fact  pass  a  hunting exam in the  USA,  and can hunt  anywhere  with it  except  in  Slovenia. “The taking of  this  
photograph was a big mistake and I accept full responsibility for it,” added Škerbinc Barbo.
“Slovenian hunters have a written code of ethics governing how we behave. Game must be treated with all the proper  
decorum and respect. Displays in photographs of hunted game are not appropriate. Hunters know how to prepare and 
display a hunting trophy in an appropriate way. A photograph of hunted game on a civilian vehicle, let alone a military  
one, is inappropriate to the rules of behaviour for Slovenian hunting,” said the president of the Hunting Association of  
Slovenia, Bogdan Mahne, in criticism. “This is provocative behaviour. Especially if we are aware that in recent times  
increasing  numbers  of  people  regard  hunters  primarily  as  animal  shooters,  although  alongside  that  we  perform  
numerous nature protection tasks. For this reason we are constantly stressing among our hunters the need to behave  
appropriately. And we take steps against those who do not. Game must be treated respectfully, even though it has been  
hunted. Displaying on the bonnet of a vehicle is certainly not respectful,” added Mahne.
Meanwhile the 10th Motorised Battalion, under the command of Lt-Col Škerbinc Barbo is departing in two weeks for the  
biggest mission to date for the Slovenian armed forces abroad. This is the first posting of a battalion-sized unit abroad,  
and the Slovenian battalion will be responsible for security and stability in its own area with headquarters in Peæ.



colleague Borut Mekina suggested the heading:

“Janša the biggest polluter” and the sub-heading:
“Per kilometre travelled in his official vehicle the prime minister emits three and a half times more 
carbon dioxide than the wife of the foreign minister”

But on 1 March this year his article was published under the following heading:

“Zver’s audi pollutes least” and with the sub-heading:
“Largest amount of greenhouse gases released into the air by Janša’s official Mercedes, followed 
by Drnovšek’s 4x4”

A similar change was imposed on the heading proposed on 27 February by Jelka Zupanič:

“Latest on candidate for [central bank] governor Rant” and the sub-heading:
The latest statements from parties show that things are not looking good for the candidate proposed 
by President Janez Drnovšek”

However, a day later the article appeared under the heading:

“Things looking bad for governor candidate Rant” and the sub-heading:
“The parliamentary mandate and electoral committee will decide today on the proposal from head 
of state Janez Drnovšek that in its second attempt the National Assembly should appoint the current 
vice-governor, Andrej Rant, as governor of the Bank of Slovenia”

Such changes have affected not only home affairs but also foreign affairs articles. The proposed 
heading by the former foreign affairs editor Boris Jaušovec was:

“Republicans disgusted by Hillary”

Instead of this, on 23 January 2007 his article was headed:

“Attractive target for opponents’ shots”

There have been so many such changes to headings over the last two years at Večer that I have lost 
count. 

Special “gems” are the headings of articles which we have collected in a so-called “anti-bunker”. 
On the wall alongside the bunker we have pasted articles which were published in recent years in 
Večer, although they clearly constitute pro-Government propaganda. These articles have not just 
been “balanced”, they actually put the Government in the best possible light. We pasted up these 
articles in the “anti-bunker” in protest, and there they hang below a tragicomic catchphrase 
contributed by a colleague at the office: “I read your thoughts: Texts which should have ended up in 
the eternal dark of the bunker, but which saw the light of day!”

The headings include, for example, the following revelations:

“Šturm: We did not look at the secret database”



“Janša: the Government does not staff itself with the politically loyal”
“In this country we can live a Slovenian life”
“Janša opens education centre with a robot”
“We are establishing a normal situation”
“Gathering of the team”
“Indian ambassador visits Večer”
“Janša convinced there will be an agreement”

The content of these and numerous other articles with similar propaganda content is appropriate to 
the heading. At the same time, we did not stick up a multitude of articles with similar pro-
Government content in the anti-bunker, simply because it no longer felt good. But if we had stuck 
them up regularly, we would have run out of space on the walls of the Ljubljana editorial office.

From Sova to the first threats

With the incessant censorship and pressures, the situation at Večer got drastically worse following 
the discovery of the Sova [Slovenian Intelligence and Security Agency] scandal. Although it is 
well-known that the scandal was first revealed on 21 March 2007 by fellow journalist Rok 
Praprotnik at Dnevnik, on the same day an article on the Sova scandal also appeared in Večer.

On 20 March at around 1 p.m. the executive editor Darka Zvonar Predan called me and requested 
that I write an article about the deputy question from Zmago Jelinčič, which also related to Sova. 
Since the question about associates of the head of state was at a very low level and since in my 
professional judgement it was about settling scores with the president via third persons, I declined 
to write the article. Before that I called Jelinčič, and in conversation with him I got confirmation 
that he was using the institution of the deputy question for purposes other than those for which the 
institution was actually intended.

A little later, around 2 p.m., Darka Predan again called me and reported that the situation was now 
different, since the Government had set up some commission. Dnevnik would publish some big 
scandal the next day, so in any way possible Večer also had to publish something, she added. 
Although I asked her to tell me whatever additional information she had, she was unable to help me. 

I immediately thought, Rok Praprotnik is on the verge of a big story. Equally, it seemed weird to me 
that the editor was demanding so persistently that Večer must at all costs have something published 
about it. Whatever, after Predan’s request I set to work. And although at the start I had virtually no 
information to write about, after four hours I sent off to the editor’s desk an article headed Audit of  
the work of Sova5.

5Audit of the work of Sova

Government sets up working group to assess the work of Sova – will they also look into sources and the special fund?

Just over a month ago, on 1 February, in its regular session the Government adopted an interesting decision under the  
item “proposals of the Government commission for personnel and administrative affairs”, one which will certainly  
aggravate events in the political arena. The Government has namely adopted a “decision appointing a working group  
to assess the work of the Slovenian Intelligence and Security Agency (Sova)”. According to unofficial information, the  
group will be supposedly headed by the justice minister Lovro Šturm, and will also include the education and sport  
minister Milan Zver, environment and spatial planning minister Janez Podobnik, state secretary in the prime minister’s  
office Vinko Gorenak, the prime minister’s national security adviser Aleksander Lavrih and deputy director of Sova  
Branko Cvelbar.
The prime minister’s office has been very sparing with information about the establishing of the group. “In its 107th 

session the Government adopted a decision appointing a working group to assess the work of the Slovenian Intelligence  
and Security Agency. Since the material addressed by the Government and the decision are labelled with a level of  



The part of the article in bold, in which I set the information in a wider context, was not published. 
Meanwhile, I soon started encountering increasingly unpleasant consequences. 

The day following publication of the article, at midday on 22 March, the editor Darka Predan called 
me and in a haughty tone threatened me with “serious consequences”. She said that if I continued in 
this way, she would “personally see to it that I felt serious consequences”. This threat was then 
extended to all members of the Ljubljana editorial office, to the effect that we were all working 
poorly, insufficiently and unprofessionally.
The cause of this outburst was probably the fact that I pointed out to my colleagues at the Ljubljana 
editorial office the censorship of part of the article. In her words the part of the article in bold was 
commentary and an unprofessional and poor product. On the day the article was published, I did 
indeed give the entire text to colleagues to read, and in the censored part they found nothing 
controversial, and talk of this obviously soon arrived in Maribor. Even the assertions that I had 
verified the legal aspect, despite pressures of time, with a distinguished professor of law, held no 
sway with Predan. I had indeed sent the article by e-mail to the professor before I sent it off to the 
editor’s desk. Owing to the time constraint I asked him to let me know if I had made any mistakes, 
and before I sent the article off he confirmed by phone that from the legal aspect there was nothing 
controversial in the article. “Of course, if your information holds up,” he added.

Reporting on the Sova scandal also became increasingly challenging because the editors expressly 
prohibited the use of anonymous or unofficial sources. But the prohibition applied only to certain 
journalists. Those who wrote agreeably about the Government could quote anonymous sources as 
much as they wanted. 

The pressures then mounted. Every “erroneously” written word could be a reason for telephone 
harassment by the editor and for chicanery. For this reason – and also because anything more than a 
report had no chance of being published – I limited myself to simply reporting on the Sova scandal. 
So owing to the impossible circumstances I followed the scandal only passively, although a scandal 
of such dimensions merited active investigative journalism. Of course this kind of work without 
quoting anonymous sources, especially in the military or intelligence field, was simply impossible. 

At the same time, I felt the “special attention” of the editors. The fact is, I could never quite shake 
off the feeling that I was singled out for such attention mainly because in the past I had revealed 
numerous irregularities in the military and security structures in which Janez Janša had been 
indirectly or directly involved. Obviously mistakes of this or that nature can befall anyone who 
works. A journalist, for instance, can slip up grammatically. Precisely for that reason, newspapers 
have an editorial system with proof readers, sub-editors and editors. But I noticed with increasing 
frequency how the editors could hardly wait for some mistake, and would then give it special 

secrecy, we cannot provide more information,” communicated Rok Srakar yesterday from the prime minister’s office. 
The decision carries the lowest level of secrecy – internal. As we have learned from reliable sources, the working group  
will supposedly be entrusted primarily with checking the work of Sova during the period when it was headed by the  
current national security adviser to President Janez Drnovšek, Lt-General Iztok Podbregar, his predecessor Tomaž  
Lovrenèiè and before him Drago Ferš. Amongst other things the group would be able to peruse the network of covert  
Sova collaborators and the use of funds from the special fund to pay them.
This raises the question whether this is a case perhaps of politics encroaching on the professional autonomy of the  
intelligence and security personnel at Sova. Nowhere do the Sova act, the act regulating parliamentary oversight of  
the work of the intelligence and security services and the act regulating classified data provide for the establishing of  
any kind of Government “working group” which would check the work of the secret services in the past, nor indeed  
its powers. This is quite patently an “ad hoc” working group set up to audit the work of Sova. In the event of such a 
group perusing without any basis in law the network of secret  collaborators and the use of resources from the  
special fund, this would increase the possibility of revealing its collaborators, and in any event in such a case the  
standing of Sova, along with its credibility, would fall among foreign secret services. Since Sova exchanges secret  
data with numerous secret services, this could mean that in the future there would be less data of this kind, which  
could lead to a lowering of the level of national security in Slovenia.



emphasis.  Meanwhile it caused no concern to the editors that Večer was publishing the barely 
readable articles of those journalists whom the Government liked. 

Under the pressure of such working conditions I then took part on 3 April 2007 in a round table 
entitled Technology of media control. Held at Cankarjev Dom, it was co-organised by the Slovene 
Association of Journalists, the Union of Slovene Journalists and the Peace Institute. Although I had 
not previously intended to, when someone from the public spoke and claimed that journalists were a 
“rabble”, I got and up started speaking. At this point I admitted that at Večer I was regularly 
exposed to pressure and that I was in fear every day. I said that conversations with the editors were 
arduous and difficult, and at the same time I called upon all those present to draw the attention of 
European governments and the public to the censorship in Slovenia. 

And why did I even talk about fear? Because I felt it regularly at my workplace owing to the 
pressures and threats from the editors, since as a journalist I write according to my conscience. And 
also because owing to the constant stress caused by the editors I have certain chronic health 
problems. But mainly because I sensed that continued silence would not make matters any better. 
Rather the opposite.

Mounting pressure

The Sova scandal acquired ever greater dimensions in public, while in reporting on it my “hands 
were tied”. On the other hand, self-censorship played its own part. Why should I push myself to 
investigate and write about something that did not have the slightest chance of being published, I 
thought. Nevertheless, on 7 April I did a major interview with the former director of Sova, Iztok 
Podbregar, for the Saturday supplement of Večer. The interview was quite demanding, since right 
from the outset it is hard to do an interview with someone who is professionally bound to silence. 
For this interview I received congratulations from colleagues in other media, and clearly it was one 
of the reasons why somewhere in the centres of decision-making it was decided that I had to be 
deprived of doing reports on intelligence and security activities and above all on the Sova scandal. 

Owing to my appearance at the round table in Cankarjev Dom, on 19 April I had to go to Maribor to 
answer for myself. Prior to this, a disciplinary meeting had been held at the office of the editor-in-
chief Tomaž Ranc and managing director Milan Predan only with Boris Jaušovec, who had written 
for the participants of the round table about why and how the Večer bunker had been created. His 
text was distributed at Cankarjev Dom. After the meeting, under the pressure of threats he had to 
physically remove the Maribor bunker. As far as I know, he saved all the censored articles from the 
bunker on CD. 

The disciplinary meeting began with just the editor-in-chief Tomaž Ranc. First of all he said that I 
was not working enough, and that in terms of the norms for journalistic work I was always at the 
tail end of the Večer journalists. After my comment that the system of norms was not objective and 
reliable and that some people for no good reason got many points while others got few, he soon 
moved on to the main topic of the conversation – my appearance at the round table in Cankarjev 
Dom. 

He said he was offended by the statement that I was “afraid”. I should not say this in public, since in 
that way I had damaged the reputation of the newspaper, he added. I replied that the statement 
should be understood as it was said. I referred to Spomenka Hribar, who in one of her essays wrote 
about the return of totalitarianism and authoritarianism and about fear among citizens. That “fear” 
was my subjective experience and I had the right to express it anywhere, I explained. 



After about 20 minutes of conversation, the managing director of Večer, Milan Predan, entered the 
room and took over. He immediately said in a threatening and authoritarian tone that we “journalists 
are hired by the employer and we must care for the reputation of the company that pays our wage.” 
In no event should we say anything detrimental about it in public, he hammered home. He then 
explained that he and Ranc had considered whether to respond in the same way as they had done at 
Delo – with disciplinary procedures and firings – but they decided that Večer would adopt a gentler 
approach, without direct sanctions. “No employee can or should speak negatively about their 
employer in public, since after all we are now in capitalism,” stressed Predan, adding that this was a 
warning. Next time they would resort to formal measures. “If someone is afraid to go to work or if 
they are unhappy, they can find work elsewhere,” he added. 

I affirmed that indeed anyone could look for a job wherever they liked. But I pointed out that 
employees also have rights which pertain to them by law. In response to his assertion that at Večer 
they had been kind to me, since they had not reacted as Delo had done towards the correspondents 
Rok Kajzer and Matija Grah, I said that I was also being kind to them, since at Večer there were 
continual unauthorised interventions in my articles, they were incessantly violating my authorial 
rights and the editors were not publishing articles which they had previously ordered, although I 
was not publicising this, I was not shouting and drawing public attention to this, although I could do 
so at any time. The laws are also clear in this regard, I added.

Since Predan repeated that journalists employed at Večer could not express their opinions in public 
about their employer, I mentioned the Munich declaration on the rights and duties of journalists, 
which states that journalists have a responsibility to the public before a responsibility to their 
employer or government, I referred to the constitution and the journalist’s code of practice, but he 
just switched off. Then in a conciliatory tone he repeated that they had not reacted harshly like 
Delo, that they had taken a step back and that they would rather calm the situation down. “I don’t 
have any desire to antagonise the situation either,” I replied. At the end of the disciplinary meeting 
Predan again threatened that next time there would not just be a warning, they would take action. 

On the advice of the journalist’s union, which I had approached before the disciplinary meeting for 
legal assistance, I immediately wrote up a record of the meeting. This was just as I did after all 
further talks in which there was direct pressure and chicanery.

Despite the agreement on calming the situation down, the state of affairs at Večer did not exactly 
improve. Quite the opposite. The atmosphere became even more oppressive. Just under a month 
later, on 11 May, the home affairs editor Darja Zvonar Predan came to the Ljubljana office and 
criticised me for not covering the Sova area well. In the next sentence she said that I was clearly too 
familiar with the case, I was too professional and for this reason I “could not see the wood for the 
trees.” For this reason, in her words, the editorial board had decided that in covering Sova I would 
be helped by the journalist Vanessa Čokl. As she explained, her main comparative advantage was 
that she had established special relations with the justice minister and head of the working group for 
assessing the work of Sova, Lovro Šturm, to whom she also had exclusive access. 

She did not respond clearly to the question who and when in the editorial board had taken the view 
that I was covering Sova badly. She said only that the editor-in-chief, Tomaž Ranc, had been very 
critical. When I requested being able to see the minutes of the editorial board meeting, she 
responded that I could not obtain them. I then protested that for more than ten years I had been 
covering the area of intelligence and security services, that I had an article published in one of the 
most distinguished world magazines in this field, Jane’s Intelligence Review, and that a few years 
ago I had revealed the illegal cooperation of the Intelligence and Security Service of the Ministry of 
Defence with a similar American service. To these arguments Ms Predan merely responded that the 
editorial board had made its mind up.



She ignored the request that she deliver to me a written decision taking coverage of Sova away from 
me. She pointed out that I could continue to cover the work of the parliamentary committee for 
oversight of the security and intelligence services. She made no response to the protest that I 
regarded taking this field away from me as political pressure and that they had done this because I 
was critical of the Government, while Čokl had good connections with the ministers.

A month earlier the same area was taken away from the experienced journalist on Radio Slovenia 
Robert Škrjanc, and this was no coincidence. Currently in the media that are under direct or indirect 
control of the Government – Radio and TV Slovenia, the Slovenian Press Agency, Delo, Večer and 
Primorske novice – there are no experienced journalists specialised in covering this demanding field 
writing about the Sova scandal. Even at the newspaper Delo, for instance, they have found no 
suitable replacement for fellow journalist Rok Praprotnik, who moved to Dnevnik a while ago. The 
Sova scandal, whose unpleasant consequences will no doubt be felt by all citizens in the future, is 
being covered today in Slovenia by a group of young, inexperienced or Government-friendly 
journalists.

Managing director demands resignation

After taking this area of work away from me, the pressure was stepped up. Articles were censored 
with increasing frequency simply because some statement or initiative had been made by an 
opposition deputy or head of a parliamentary committee. In order for such an article to be at all 
publishable, it was obligatory to obtain a statement from someone in the ranks of the Government 
or coalition. So at all costs it had to be “balanced”. The editors also increasingly encroached on 
journalists’ reports. Despite the professional rules, the managing director of Večer started to 
interfere with journalistic and editorial work with increasing openness.

The worst pressure came in the first week of July. To begin with, on 4 July the editor Darka Zvonar 
Predan called and instructed me to obtain responses to the article by Vanessa Čokl, in which she 
wrote that the former director of Sova had the right to an attorney when speaking before a 
parliamentary committee. I refused the assignment, since I could not assent to such a degradation 
where first they take away my area of work, then demand that I become the assistant to a colleague 
who in my professional opinion was not up to the challenge of this demanding subject. Ms Predan 
then said to me in a very haughty tone that as editor she was ordering me to do this assignment and 
that as a journalist on Večer I was bound to carry out her orders. Since the conversation had gone 
pear-shaped, I also raised my voice and I answered that I was not Čokl's assistant or page-boy, and 
that – if she was already covering the area of the secret services – she should also cover those 
events that she otherwise had not time for. Then in an even higher tone Ms Predan threatened 
disciplinary procedures and said that she would tell the editor-in-chief and managing director about 
my refusal of work and that I would have serious problems. I shouted back to her, go ahead and 
discipline me. Then I hung up.

Just a few minutes later I was called by Milan Predan, the managing director and spouse of the 
editor. First of all he said in agitated tones “What do you think you’re doing talking to the editor 
like that, and what are you playing at?” After a few minutes I convinced him to listen to my side of 
the story, in other words that I felt her request to be professionally degrading. He repeated, what 
was I thinking, to talk to the editor in such a tone, and said that everyone at the editorial desk had 
heard how I had behaved inappropriately. In answer to the question, how could they hear what I 
said over the phone if the call was not put on speaker, he responded that the editor had told them. 
Predan also denied that they had taken away from me coverage of the secret services. I then 
suggested that I call Ms Predan and apologise to her for raising my voice. That was the end of the 



conversation. Soon after that I called Ms Predan and apologised. 

On that day I then wrote two separate, independent texts: the news from the meeting of the 
parliamentary committee for oversight of the secret services and an article on the responses of Iztok 
Podbregar, his attorney and the head of the parliamentary committee on the legal opinion whereby 
Podbregar had the right to an attorney before a parliamentary committee. Thus I did actually carry 
out the editor’s assignment. I started the responses article with Podbregar’s statement that the 
defendants in the JBTZ [four including Janša under Yugoslavia – transl.] trial at the military court 
also had the right to an attorney. Since some deputies doubted whether Podbregar could appear 
before the committee with an attorney, it seemed essential to put this in the introduction. But this 
was not the case in the published article. Without my knowledge, let alone consent, the two texts 
were merged and published as a joint article. Podbregar’s statement was of course not published in 
the introduction, but somewhere in the middle of the article.

Then on 5 July I had to report from the meeting of the parliamentary defence committee. The first 
and most important point of the agenda was the report from the Court of Audit on public 
procurement of a classified nature, which comprises 60 percent of the defence budget. The debate 
on this lasted for almost the entire meeting, and at its conclusion the deputies briefly received the 
further information from the defence ministry about falsified diplomas in the Slovenian armed 
forces. The minister merely repeated the month-and-a-half old news about how many forged 
diplomas they had discovered, and for this reason they would be firing 75 servicemen. Equally brief 
was the discussion on the issue of the mounted unit at Lipica.

In my report I therefore devoted the majority of space to the report from the Court of Audit, and I 
mentioned the other points only in passing. I sent the article to Maribor as usual, but even before the 
expiry of the deadline for submitting the article I was called by the head of the editorial desk and 
asked why I had mentioned nowhere that 75 soldiers had been fired, since the Slovenian Press 
Agency (SPA) was reporting extensively on this. I explained that the discussion of that had lasted 
just a few minutes. “The SPA report seems like a pre-written text without the author even being at 
the meeting,” I responded. At the same time I mentioned that in the run up to the meeting, the SPA 
had mentioned only the problem of the forged diplomas, although there were six points scheduled 
for the agenda, and that stressing just one point was highly unusual practice for the SPA. I 
emphasised that the report was a proper presentation of what was expressed at the meeting, and that 
as the author I stood squarely by what I had written. The head of the desk accepted my arguments, 
and in connection with the report no one called me any more that day. 

Since the whole thing seemed to me really strange and since once again I sensed “trouble”, I also 
sent to the editorial desk by e-mail an article from the website 24ur.com published on 27 May 2007. 
That article gave exactly the same number of servicemen fired from the Slovenian armed forces as 
the number given at the defence committee meeting of 5 July.

The report was published the next day. On the afternoon of Friday, 6 July, I was called by the 
editor, Darka Zvonar Predan. Out of the blue she started attacking me over the trouble they had had 
with the previous day’s report. She asked why had I not emphasised that 75 servicemen had been 
fired. In her words, the editor-in-chief Tomaž Ranc even wanted to publish this information as the 
main news on the front page. She also launched into me about how I could dare to deal with that 
issue in just one sentence, while the SPA and other media were reporting so extensively on it. I 
replied that the numbers relating to the firings from the army were more than a month and a half old 
and that the discussion of that topic lasted just a few minutes. “As a journalist I judged that what 
was more important to the readers was the report from the Court of Audit about the spending of 60 
percent of the defence budget,” I said. She did not agree with this. She then went on to ask, “what 
about Lipica?” At least I could have mentioned the Lipica horses and the mounted unit, but I 



dismissed that in just one sentence, she said in accusation. “In comparison with such a large share 
of the defence budget the mounted unit does not merit any more space, especially since that unit 
contributes absolutely nothing to the defence capability of the country,” I replied.

Then Ms Predan again raised her tone, with a who do I think I am to judge what is interesting for 
the readers.  She repeated that they had had enormous problems with the article before they adapted 
it for publication. She accused me of writing too much as an expert, as if I was writing for some 
defence journal and not for a daily newspaper. “I’ve been writing in exactly the same way for Večer 
since 1998 and the readers have never had any difficulty understanding my articles,” I told her. “In 
the Večer report they most certainly discovered more important information than in the articles that 
talked about the old news of the 75 firings or the mounted unit.” 

Ms Predan then further sharpened her tone and ordered me to come the next week to Maribor for 
talks about my work. At this point she repeated that I was working unprofessionally and badly. 
“The entire editorial board is of the same opinion,” she added. She also said it would be good if I no 
longer covered military topics. In support of this she asserted that in reporting on military affairs I 
had a problem similar to the one I had with the intelligence services. In other words that I was too 
expertly familiar with the issues and therefore could not see the wood for the trees. 

Of course I did not agree with what she said. Once again I demanded to see the minutes of the 
editorial board. Since she continued the conversation in a threatening tone and again ordered me to 
come to a meeting in Maribor, I mentioned to her that it would clearly be best for me to come to the 
meeting with an attorney.

She immediately turned this around. Who was I to threaten her with attorneys, she said. I replied 
that I was not threatening, since an attorney was always involved in defence and not attack or 
accusation. I then proposed that we end the conversation and continue it on Monday and later in 
person in Maribor. She agreed with this, so I thought that a hard week and Friday was finally over. 
But I was seriously mistaken.

Ten minutes later I was again called by the managing director of Večer and the editor’s husband, 
Milan Predan. He asked, what was all this about that I was coming to Maribor with an attorney. I 
replied that his information was not correct, I briefly described the conversation with Ms Predan 
and said that I had mentioned only the possibility of coming with an attorney, since she had levelled 
charges at me that implicated my professional and personal integrity. 

“If you come with an attorney, someone from the other newspapers will no doubt publish some big 
story about what we’re doing to Zgaga at Večer for him to have to come with an attorney,” he told 
me. But I repeated that I had mentioned this only as a possibility and not as a fact, as had been 
clearly misrepresented to him.

Predan then explained that I could come with an attorney only in the event of formal proceedings, 
such as determining incapability for the purpose of terminating employment. For the moment no 
such proceedings have been instigated against me at Večer. I replied that I was aware of this, but 
that I was constantly subjected to charges of bad work on the part of the editor Ms Predan. 
Whenever I want board minutes, I never receive them. Moreover she was constantly repeating that 
the editorial board felt the same. Predan then said that this would no longer be the case. 

Once again I pointed out to him the controversial practice of Večer journalists not being able to see 
the minutes of the editorial board. This plus the fact that the constant repetition from Darka Zvonar 
Predan that my work was bad and unprofessional, while other fellow journalists and readers valued 
me as an expert in my field, bordered on chicanery. Predan merely replied in a sharp tone that I 



should come next week to Maribor for talks. That ended the phone call.

And if I thought that the most stressful and arduous Friday, 6 July 2007, was now truly over, I was 
again mistaken. At 5.14 p.m. I received an e-mail from the managing director Predan with the 
following message:

“Blaž, I demand a written explanation for the attached mail, which speaks about your denial 
of any authority of the editors and consequently also the editor-in-chief over 
your texts, which is at odds with logic, common sense and with the working 
hierarchy acknowledged by all other Večer journalists. A journalist who thinks that 
he is his own boss and that no editor has the right to change even his grammatical 
errors, let alone where necessary to shorten the text or correct inaccuracies, of course 
cannot work either at Večer or at any other newspaper which is not owned by 
him, but must set up his own newspaper. I don’t know what is going on with you here and 
who is encouraging you in such irrational behaviour, I only know that this will no 
longer do and you must decide whether to stay at Večer and respect the fundamental 
rules of work and behaviour, or simply find another medium where you can 
work in the manner you see fit.” 

This e-mail relates to a brief news item I wrote on 2 July on the visit of the Schengen evaluation 
group at Brnik airport [Ljubljana]. Since I sensed that without my consent the editors would again 
interfere with the text and, for instance, change the name of Brnik airport to “Jože Pučnik Airport”, 
as all the media under Government control had suddenly started doing, I attached to the article the 
following request:

“As author of the article I demand that no changes to the text should be made. Otherwise I  
withdraw the text.”

When I came back from sick leave on 23 July, I sent the managing director the following response, 
to which he never replied:

“Dear Managing Director Milan Predan, 

Firstly may I apologise for the late response; until today I was on sick leave. 

With regard to my request, for which you state that it supposedly denies all authority of the editors  
and consequently also the editor-in-chief over my texts, I would like to explain that I may indeed 
have written the actual request rather too sharply. It should by rights have stated that I withdraw 
my by-line from the text and not the text as a whole. I apologise for this excessively sharp message 
and the misunderstanding.

I wrote the aforementioned addendum to the article primarily because recently I have observed 
increasing changes and substantive interference in my articles, without as the author being at least  
apprised of them, let alone being asked for my consent.

In this connection I would like to point out Article 25 of the code of journalistic ethics, to which 
according to my knowledge all members of the editorial team at Večer are tied, including the 
editor-in-chief, and which states that no one “may alter the import of or revise the product without  
the consent of the journalist.” 

With regard to authorial rights, however, it is clear that my material authorial rights have been 



transferred to the Večer publishing company as part of my employment, while under the valid 
legislation and international conventions the moral authorial rights of every author are 
inalienable. Since moral authorial rights are inseparably linked to the by-line of the author under 
the product and relate also to the aforementioned Article 25 of the code, in the e-mail attached to 
the article I had in mind precisely this, although unfortunately at the time I wrote in an imprecise 
and slightly sharp form.

I should add here that the aforementioned text was very brief, since it was a news item. Equally, the 
aforementioned message with the article did not interrupt the working process, nor did it cause any 
kind of damage to the Večer newspaper. 

The claim that I deny the authority of the editors is in no way true. To date I have fulfilled all  
working instructions and assignments from the editors, in accordance with my conscience,  
conscientiously, promptly and efficiently. I also intend to do so in the future.

I apologise for the aforementioned misunderstanding and offer you my best regards.”

Although a few times I had already toyed with the idea of pointing out in public the kind of 
censorship and political pressure journalists are subject to in Slovenia and at the Večer newspaper, 
it was actually on that arduous and stressful 6 July that the die was truly cast. I knew that after such 
a decision there would be no going back. I then sent a letter to European leaders and citizens on 14 
August, to around 350 addresses abroad. After this I took a few days’ leave, to drink in the sea air 
and gather a little extra strength, since I knew that the autumn would be highly stressful. And on 29 
August, when news of the letter arrived on the TV Slovenia teletext, it exploded.

Black day for Večer

That was truly a tough day at Večer. Although the main media censored the letter in which I drew 
attention to the censorship, the letter started circulating among journalists. And on the same day, 
managing director Milan Predan started calling on his co-workers to state publicly their opposition 
to me. 

“(name), how would you comment on the letter of your colleague Zgaga which was published today 
by Media Watch? Will you, his co-workers, finally tell him where he stands, or will you wait for me 
to tell him, whereupon he will start playing the victim again, claiming the bosses are double-
dealing with him, because he dares to tell the “truth”? I trust you can see what damage he is doing 
to all of us and the newspaper, and right at a time when we are gradually doing better – or is it that  
he is doing so under someone else’s encouragement precisely because of this?” 

Thus read the e-mail which its recipient handed over to me on his own initiative. But these co-
workers did not set themselves up against me. Instead, this was done by 13 editors, who the 
following day signed a “Statement on the journalist’s letter”.

“The editorial board entirely rejects the substance of the letter by journalist Blaž Zgaga, in which 
he mentions censorship at Večer. At Večer we are critical of state and local authorities and we 
write about everything, something which readers can verify every day. Editor-in-chief Tomaž Ranc 
will hold talks with the journalist in which he will attempt to find out what prompted his writing.”

Nevertheless it was not 13 editors that signed this, as they communicated to the public. Despite the 
appeal from editor-in-chief Ranc, the features editor Mirko Lorenci did not sign the statement. 
Indeed Lorenci was himself a victim of censorship. At the end of last October for the Neuradno 



[Unofficial] column, which comes out in place of the Monday commentary on page five of the 
paper, he wrote a commentary in which he wrote humorously about the note from Delo managing 
director Danilo Slivnik in the weekly Mag, that voters in the last local elections had actually made 
the wrong decision. But on Monday 30 October 2006, Večer was published for the first time 
without the Neuradno column. Lorenci’s commentary arrived in the bunker.

So why was 30 August such a black day for Večer? Not at all because 13 signatories might have 
come out against me, but because 12 editors of Večer and one deputy editor signed their names to 
such a smear, which was supposed to be a public statement, yet they did not even dare advise the 
author of the statement about its errors or propose any improvement to the wording. 

This was without doubt one of the blackest days in the history of Večer. Partly because it was 
obvious that the signatory editors were under great pressure. Indeed it was not enough for the 
leading troika simply to adopt a public statement from the editorial board. Instead of this they 
preferred to demand the actual signatures of subordinate editors. They demanded that the editors 
stand up and be counted, and show their loyalty. They wanted the editors to show them who was 
with them and who was against them. And when one editor was against them, they sought out and 
solicited the signature of a deputy editor. 

Thus the signatories demonstrated publicly with their own hands their ethics, professionalism and 
even more so the elasticity of their backbones. In fact for years now at Večer the same old people 
have been circulating in the editorial jobs, hiring themselves out to one master and then another. 
Frequently some of them have clarified to me that this is simply the way it is and nothing can be 
changed. 

illustration

COPY OF STATEMENT WITH ORIGINAL SIGNATURES!

see in the attachment

illustration

Through their signatures on the public statement they not only denied the assertions of censorship at 
Večer, but also the warnings about the restriction of media freedom in Slovenia which I included in 
my open letter. You will therefore of course not find the aforementioned 13 among the signatories 
of the journalists’ petition against censorship and political pressure on journalists in Slovenia, 
which was signed between 10 September and 12 October 2007 by 571 Slovenian journalists. 

Equally, you will not find many journalists from the Maribor headquarters of Večer among the 
signatories. I entirely understand my co-workers who are fearful for their jobs. Even those who are 
calculatingly waiting for their chance upon possible personnel changes. I understand that it is 



possible to find a thousand and one reasons not to sign the petition, and each one is legitimate. I 
respect each such decision. Of course they must explain their actions, just like all other journalists, 
to the readers. It is for them, and for them to be informed, that we write. Journalists stand or fall 
with their readers.

Nevertheless the petition was signed by a handful of courageous journalists from the Maribor office 
of Večer. I am convinced that as soon as their signatures were known, they were subjected to 
pressure and accusations from the others. That is how things are at Večer. 

It is also becoming increasingly clear that the owners of Večer are not seeking to develop or 
improve the quality of the newspaper. Last year’s decision of the supervisory board to channel more 
than 90 percent of the profits into dividends cannot be interpreted in any other way. Meanwhile, the 
salaries of journalists at Večer have declined in real terms for eight years now. The newspaper is 
being abandoned by good journalists, and of course quality journalists to replace them cannot be 
attracted. Young and inexperienced ones are trying as hard as they can, but every journalist needs at 
least five years of experience to be able to cover their field independently and with authority. 

The fact that there is a “chain of command” in the managing of Večer and its editorial policy was 
confirmed most illustratively in a letter of 12 June 2007 from the then state secretary at the Ministry 
of the Economy, Andrijana Starina Kosem. She then actually went on to become president of the 
supervisory board of the newspaper Delo. And who performs this function at Večer? A lawyer who 
carved out his professional career in the repressive state security structures. This is unpleasantly 
reminiscent of the personnel appointments in Putin’s Russia, where people from the security 
structures or the so-called “siloviki” [strongmen] occupy all the more important offices in society. 
Just by way of illustration, in the very period when owing to the Sava scandal I was subject to 
“expedited” proceedings by the police, the current president of the Večer supervisory board was 
director of the criminal investigation police. In such a state of affairs it is hard to see any more 
bright light at Večer. 

Liberation

Given all the good and mainly bad things I have experienced in recent years at Večer, I have asked 
myself with increasing frequency, does it even make sense any more to stick with journalism? Is the 
situation really so inescapable that I have to change my profession, which has now sadly happened 
with several good Slovenian journalists and editors? Should we allow politicians and media owners, 
in contravention of all international rules, European democratic standards and the valid laws in 
Slovenia, to censor and pressure journalists, and instead of information and plural opinions to offer 
the public merely cheap political propaganda and the endless wellbeing of the consumer society? 

On 6 July 2007, when the pressure from above reached its peak, I realised that I had no more time 
to lose. All previous equivocation vanished. It was in fact false. Should I, for a little over a thousand 
euros in pay, for which I must write more than an article a day, lie to the readers to suit the will of 
politically appointed editors, or should I rather draw attention to censorship and prepare myself – 
despite my education and experience – to have to work perhaps even as a manual labourer, if in 
Slovenia owing to political connections I will no longer be able to get any other work. Should I 
hand in my notice and quietly depart Večer and journalism, or should I still scream at the top of my 
voice and join the struggle for media freedom and a democratic society, and above all, for myself. 
For my own self. So I will be able to look at myself in the mirror each morning. And so I can look 
the readers in the eye. 

For this reason I wrote the open letter to European leaders and citizens and sent it out on 14 August 



2007 to around 350 addresses abroad. Although there was considerable stress in anticipating what 
would then happen to me at Večer, and I was actually even prepared for them to order – in 
contravention of the regulations – my immediate extraordinary dismissal, the decision was easy. 
Very easy. When it was done, I felt free in a way I had not done for a long time. Since then I have 
felt free from fear and shackles, since I knew that at Večer I had nothing to lose. Above all, I feel 
free because I am speaking the truth. 

When the journalists’ petition against censorship and political pressure on journalists in Slovenia, 
which I had co-formulated, was signed by 571 Slovenian journalists, I realised that in the struggle 
for media freedom I was not alone. With such a mass of signatures under the petition, the fear 
among Slovenian journalists has undoubtedly been overcome. I hope that now other journalists will 
also realise that their equivocation is false and they do not have much to lose. And that they will 
speak up. 

I would also still like Večer to return to its normal course and once again facilitate professional and 
autonomous journalism. For if I moved to the newspaper Večer a few years ago because I wished to 
help create a good Večer [Evening], then today all I can wish it is – good night.

(Ljubljana, 20 October 2007)


